Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese Overkoepelende Thema's

Duurzaamheid en vergroening

Informatie en hulpmiddelen om duurzaamheid en vergroening te verwerken in je project

Het thema 'Duurzaamheid en vergroening' is één van de zes essentiële prioriteiten van de Europese Commissie. Als aanvrager van een Creative Europe-project wordt van jou verwacht dat je deze prioriteit integreert in je voorstel. Het is cruciaal dat je duidelijk aangeeft hoe jouw project bijdraagt aan een duurzamere en milieuvriendelijkere industrie.

Laatst bijgewerkt: 23 december 2024

Algemeen: bijdrage van Creative Europe aan de vergroeningsinspanningen van de EU

Hoe Creative Europe bijdraagt aan de overkoepelende prioriteiten van de EU, kun je lezen vanaf pagina 7 in het rapport "Creative Europe Contribution to Overarching EU priorities".

Concreet voor EU Greening Efforts geldt het volgende: 

"In 2025 zal de Commissie blijven onderzoeken hoe milieuvriendelijke, duurzame en evenredige maatregelen effectief en efficiënt kunnen worden ingevoerd in projecten in het kader van Creative Europe, waarbij de doelstellingen van de Europese Green Deal worden nagestreefd en tegelijkertijd de kernwaarden van het programma worden gerespecteerd. De resultaten van de studie “Greening the Creative Europe programme”, die in mei 2023 werd gepubliceerd, kunnen als inspiratie dienen voor belanghebbenden op het gebied van cultuur en creativiteit.  

Dit sluit aan bij het EU-werkplan voor cultuur 2023-2026, dat de noodzaak benadrukt om de green transition van de culturele en creatieve sectoren te stimuleren en dat er wordt voorzien in overeenkomstige acties, waaronder de oprichting van een Open Method of Coordination (OMC) group van deskundigen uit zowel het cultuur- als het milieu- en klimaatbeleid, die naar verwachting eind 2025 met aanbevelingen zal komen.  

Het netwerk van ‘groene contactpunten’ in de Creative Europe Culture Desks, gelanceerd in oktober 2023, heeft de capaciteit van de desks vergroot, zodat zij potentiële aanvragers in het kader van het programmaonderdeel Cultuur beter kunnen ondersteunen om groene aspecten in hun aanvraag op te nemen.  

Bovendien heeft de Europese Commissie, in overeenstemming met de Europese Green Deal en de ambitie van Creative Europe om ecologisch duurzame culturele praktijken te ondersteunen, een nieuw document gepubliceerd over de kwaliteitsbeoordeling van groene aspecten in Creative Europe projecten. Dit document biedt waardevolle richtlijnen voor zowel aanvragers als beoordelaars, waaronder kernbegrippen, essentiële vragen en basisprincipes om de duurzaamheidsaspecten in projecten te beoordelen."

Je kan duurzaamheid op verschillende manieren verwerken in je project
  1. Als thema (inhoud van het project)

Het project kan gericht zijn op de groene transitie, als hoofdthema of als onderdeel van het bredere project.  

Denk bijvoorbeeld aan initiatieven die duurzame formats ontwikkelen voor tentoonstellingsproductie, of projecten die cultuur inzetten om duurzaamheid te promoten, zoals het organiseren van evenementen over duurzaamheid of het stimuleren van kunst en culturele producten die aansluiten bij het groene thema.  

Belangrijk om te benadrukken: een groene focus alleen is niet genoeg. Duurzaamheid moet een wezenlijk en integraal onderdeel zijn van het hele project. 

  1. In de productie en activiteiten (de uitvoering)

Het project kan ook betrekking hebben op duurzaamheid op productieniveau door de activiteiten zo duurzaam of milieuvriendelijk mogelijk te maken. 

Dit kan bijvoorbeeld door het aantal vliegreizen te verminderen wanneer partners elkaar ontmoeten, door een deel van de vergaderingen online te laten plaatsvinden of voorrang te geven aan treinreizen. Dit kan ook door de uitstoot van het project te berekenen en verbeteren, of maatregelen te nemen om het energieverbruik te verminderen.  

Het opstellen van een duurzaamheidsstrategie voor het project kan een hefboom zijn voor een groene transformatie van de achterliggende organisaties - dit is iets wat de Europese Commissie heel graag wil zien. Een langetermijnstrategie van de organisatie in termen van duurzaamheid is een plus. Het is beter dan veel verschillende kleine inspanningen oplijsten. 

  1. Door kennisdeling

Een andere aanpak is om te focussen op kennisdeling. Je kan de partnerkring gebruiken als een forum om best practices uit te wisselen en kennis en ervaringen vanuit verschillende organisaties en landen over duurzaam werken te delen. 

Hier is het een voordeel om de resultaten beschikbaar te maken voor andere organisaties, zodat je ervaringen niet geïsoleerd blijven binnen de kring van partners. Bedenk daarom hoe je die kennis in bredere kring kunt delen. 

Belangrijke publicaties als achtergrondinformatie

Hieronder vind je enkele belangrijke publicaties van de EU als achtergrondinformatie voor het integreren van duurzaamheid en vergroening in je project.

Bronnen en hulpmiddelen voor het integreren van vergroening in je project

Hieronder vind je handige links naar diverse websites die je kunnen helpen, inspireren en voorzien van bronnen voor het integreren van duurzaamheid en vergroening in je project.  

EU tools:  
  • Quality Assessment of Green Aspects in Creative Europe - culture projects 

    Quality Assessment of Green Aspects in Creative Europe (Culture Strand) biedt een overzicht van de belangrijkste concepten en essentiële vragen die de Commissie hanteert bij het beoordelen van de ecologische duurzaamheid van Creative Europe-projecten. Het bevat zeer waardevolle tips en benaderingen die je kunt toepassen bij het ontwerpen van je project, en nuttige voorbeelden ter inspiratie. Op pagina 39 vind je ook een ‘self-assessment radar’, die je kan helpen bij het definiëren van de duurzame praktijken binnen je Creative Europe project of daarbuiten.  

  • Greening the Creative Europe Programme - Publications Office of the EU

    De resultaten van de Greening the Creative Europe Programme-studie, uitgevoerd in mei 2023, kunnen dienen als inspiratie over hoe milieuvriendelijke en duurzame maatregelen kunnen worden toegepast in projecten onder Creative Europe.

    • Opmerking: je moet de cookies op de webpagina aanvaarden om het rapport te kunnen downloaden en lezen
    • Vanaf pagina 122 van het rapport vind je een heel nuttige en bruikbare handleiding (guide), met als doel om een duidelijk overzicht te geven van bestaande good practices in duurzaamheid en vergroening, die Creative Europe begunstigden in overweging kunnen nemen wanneer ze inschrijven of hun projecten uitwerken.
    • Ook in het deelrapport Greening of the Creative Europe Programme - Good environmental practices guide for Creative Europe Programme is heel wat inspiratie en advies over concrete initiatieven te vinden. Het geeft een uitgebreid overzicht van bestaande good practices rond duurzaamheid. 
  • Voices of Culture brainstorming report: Culture and creative sectors and industries driving green transition and facing the energy crisis 

    In dit rapport vind je nuttige aanbevelingen rond duurzaamheid in de culturele en creatieve sector, net als interessante doorverwijzingen rond specifieke thema’s en voorbeelden. 

  • Culture Moves Europe supports sustainability | Culture and Creativity 

    Culture Moves Europe heeft twee checklists ontwikkeld met praktische tips rond duurzaamheid die je kunnen inspireren bij het uitwerken van je project. Er is een specifieke checklist voor residency hosts en internationale partners, en een andere voor artiesten en culturele professionals. De checklists zijn te downloaden onderaan de webpagina.  

    Culture Moves Europe gaf ook een webinar over Environmental Sustainability binnen het Creative Europe programma die je hier kan bekijken: Environmental Sustainability Training 

  • Green Transition in the Audiovisual Sector - A publication of the European Audiovisual Observatory 

    In dit nieuwe rapport wordt gekeken naar de impact van de audiovisuele sector op het milieu. Het onderzoekt internationale en pan-Europese wetgeving op dit gebied en zoomt vervolgens in op nationale wetgeving en criteria voor filmfinanciering, om af te sluiten met een blik op de huidige 'Carbon Calculators' en beoordelingssystemen voor duurzaamheid.

  • Achieve Environmental Sustainability - SHIFT Culture 

    SHIFT Culture is een EU-project dat de culturele sector duurzamer en inclusiever wil maken. Hun pagina over milieuduurzaamheid bevat verschillende nuttige hulpmiddelen en richtlijnen specifiek voor de culturele sector.  

Vlaamse bronnen: 
  • CULTUURZAAM 

    De website Cultuurzaam.be verzamelt een reeks ‘tools’ of instrumenten die organisaties en professionals uit de cultuur-, jeugd- en mediasector kunnen gebruiken om systematisch hun energieverbruik en CO2-uitstoot te verlagen: meetinstrumenten, richtlijnen, tips, advies voor gedragsverandering en duurzame keuzes. 

  • Greentrack 

    Gentse cultuurorganisaties bundelen in Greentrack Gent hun krachten om de Gentse cultuursector te verduurzamen en samen in te zetten op een langetermijnproject van sociaal-ecologische duurzaamheid. Zij voorzien op hun site ook heel wat concreet toepasbare tools en checklists over duurzaamheid binnen je project of organisatie. 

  • Tools voor duurzame filmproductie | Vlaams Audiovisueel Fonds 

    Het Vlaamse Audiovisueel Fonds biedt ook enkele tools aan, zoals de Vlaamse handleiding Duurzaam Filmen.|
     

Internationale bronnen: 
  • Inspiration for Green Transition 

    De Danish Arts Foundation voorziet 12 concrete suggesties voor duurzame overwegingen en initiatieven die je kunt gebruiken in je project.  

    Opmerking: je moet de pagina laten vertalen naar het Engels

  • Julie's Bicycle 

    De Britse duurzaamheids-NGO Julie's Bicycle heeft een verzameling met goede bronnen voor culturele instellingen en projecten die duurzaam willen werken. Dit omvat handleidingen, webinars en casestudy's ter inspiratie.  

    • Creative Climate Tools | Julie's Bicycle | Sustainability Strategy Tools

      Ze voorzien ook ‘Creative Climate Tools’, een gratis set unieke CO2-calculators, speciaal ontwikkeld door Julie's Bicycle voor de culturele sector, waarmee kunstenaars en culturele organisaties hun milieu-impact kunnen bijhouden, vooruitgang kunnen registreren en strategische veranderingen kunnen doorvoeren. 

  • Sustainable Cultural Life NOW  

    De belangenorganisatie Sustainable Cultural Life NOW heeft gratis handleidingen en sjablonen over hoe culturele actoren duurzaam kunnen werken. Ze willen de duurzame transitie in de culturele sector bevorderen door onder andere de kunst- en cultuursector te informeren, faciliteren, adviseren en mobiliseren om zowel duurzaam als vooral CO2-reducerend te handelen. 

    Opmerking: je moet de pagina laten vertalen naar het Engels  

  • NAARCA Sustainability Toolkit for Artists’ Residencies

    NAARCA (The Nordic Alliance of Artists' Residencies on Climate Action) heeft een gratis toolbox voor residencies die hun ecologische voetafdruk willen verbeteren. 

  • Toolkit – Green Production Guide 

    De Green Production Guide (GPG) is een online toolkit voor de audiovisuele industrie, ontworpen om de ecologische voetafdruk en impact op het milieu van de film-, televisie- en streamingindustrie te verminderen. Deze bevat concrete tools ontwikkeld door studio’s en professionals in de audiovisuele sector om je te helpen bij het plannen, communiceren, implementeren en bijhouden van duurzame productiepraktijken op je set, bij het berekenen van de CO2-uitstoot van je show of bij het groener maken van je content. Dit omvat onder andere een ‘sustainable practice checklist’, ‘best practices infographics’ en een Carbon Footprint Calculator.  

  • Artsmetric | Environmental Sustainability Archives

    Artsmetric is een digitaal platform voor Europese culturele en creatieve ruimtes om gegevens te vergelijken, praktijken te delen en van elkaar te leren. Ze voorzien ook gegevens en bronnen voor culturele organisaties, waaronder over ecologische duurzaamheid in de culturele sector.  

  • Albert 

    Albert is eigendom van BAFTA en ondersteunt de film- en tv-industrie om de milieueffecten van de productie te verminderen en inhoud te creëren die een visie voor een duurzame toekomst ondersteunt. Ze bieden online tools, training, evenementen en praktische begeleiding voor alle professionals in de filmindustrie met als doel hen te helpen bij het identificeren van en handelen naar mogelijkheden op en buiten het scherm die leiden tot effectieve klimaatactie. Ze hebben onder andere een handleiding voor productie.   

  • Theatre Green Book 

    Het Theatre Green Book is een samenwerkingsinitiatief gericht op het bevorderen van duurzaamheid binnen de theaterindustrie. Het Green Book biedt een gedeeld kader en normen voor theatermakers, en helpt hun duurzame activiteiten afstemmen op hun context. Ze bieden onder andere richtlijnen voor duurzame productie en tools voor het meten van ecologische impact.   

  • A Screen New Deal: a route map to sustainable film production - Arup 

    Dit rapport biedt een gedetailleerde routekaart voor de filmproductie-industrie om meer duurzaam te worden.  

  • Nordic green roadmap for cultural institutions 

    Om culturele instellingen te inspireren en te helpen, zijn in deze publicatie een aantal specifieke actiepunten opgesteld met praktische richtlijnen en ideeën voor het ontwikkelen van duurzame praktijken (vanaf pagina 10).  

  • Adapting our culture toolkit 

    Een toolkit voor culturele organisaties om hun plannen af te stemmen op een toekomst getekend door klimaatverandering.  

  • Future Festival Tools 

    Gratis duurzaamheids-toolbox voor festivals en andere grote evenementen, inclusief een zelfbeoordelingstool en een gratis e-learningcursus en best practices. 

  • Toolbox – Museums for Climate Action 

    De Toolbox bevat informatie over het beleid ten aanzien van klimaatverandering, duurzame ontwikkeling en de Sustainable Development Goals, en een aantal benaderingen die musea kunnen gebruiken om hun activiteiten te ondersteunen. 

  • The Ultimate Cookbook for Cultural Managers: The EU Green Deal and Live Performance Organisations 

    Deze gids is gemaakt door Pearle - Live Performance Europe samen met EFA - European Festivals Association. De principes van de EU-klimaatdoelstellingen worden hierin uitgelegd en de Green Deal-initiatieven worden geïdentificeerd die relevant zijn voor de live performance sector. 

  • Circostrada: handbook for contemporary circus and outdoor arts workers to navigate ecological transformation 

    Deze publicatie biedt waardevolle inzichten en praktische richtlijnen rond ecologische duurzaamheid voor professionals in de hedendaagse circus- en straattheatersector. Het handboek bevat onder andere concrete aanbevelingen en een toolkit. 

  • Green Producers Tool | Green Producers Club 

    Een door Creative Europe ondersteunde tool die kan worden gebruikt om de uitstoot van festivals, concerten, evenementen en film & tv te meten en te helpen verminderen.  

    Opmerking: De tool is niet gratis. 
     

Carbon Calculators specifiek voor audiovisuele of culturele/creatieve projecten
Inspiratie en voorbeelden

Hieronder vind je handige links naar diverse websites die je kunnen inspireren voor het integreren van duurzaamheid en vergroening in je project.  

Tips
  • Wanneer je de duurzaamheidsstrategie van het project beschrijft, wees specifiek en onderbouw je overwegingen en initiatieven met concrete gegevens en aantallen. Duidelijke en goed onderbouwde plannen maken je aanvraag sterker en laten zien dat je serieus bezig bent met duurzaamheid.  
  • Stel je ambitieniveau vast op basis van je huidige situatie. Het is helemaal niet erg om een beginner te zijn in duurzaamheid en vergroening. Het belangrijkste is dat je duidelijke stappen formuleert en deze ook daadwerkelijk volgt om vooruitgang te boeken.  
  • Zorg ervoor dat je ecologische duurzaamheidsstrategie een integraal onderdeel is van het project en/of de organisatie en niet slechts een aanhangsel. 

Digitale transitie

Informatie en hulpmiddelen om digitalisering te incorporeren in je project

Digitale transitie is een van de overkoepelende prioriteiten van de Europese Commissie en speelt een cruciale rol in het Creative Europe-programma. Creative Europe is op zoek naar projecten die inzetten op digitale transitie, die innovatieve formats, ervaringen, instrumenten en toepassingen bevorderen. Als aanvrager is het belangrijk om te laten zien hoe jouw project inspeelt op die digitale transitie.

Laatst bijgewerkt: 23 december 2024

Algemeen: bijdrage van Creative Europe aan de digitale transitie

Hoe Creative Europe bijdraagt aan de overkoepelende prioriteiten van de EU, kun je lezen vanaf pagina 7  in het rapport Creative Europe Contribution to Overarching EU priorities". Concreet voor de digitale transitie geldt het volgende: 

"De manier waarop culturele inhoud wordt gecreëerd, geproduceerd, gedistribueerd en verspreid is steeds meer digitaal.

De versnelling in generatieve toepassingen van kunstmatige intelligentie heeft zowel nieuwe mogelijkheden als zorgen gecreëerd. Het is met name van het grootste belang dat het trainen en inzetten van deze modellen gebeurt met volledige inachtneming van het auteursrecht. De bepalingen in de Artifical Intelligence Act zullen de handhaving van de EU-regels inzake auteursrecht voor het trainen van AI-modellen voor algemene doeleinden ondersteunen en de transparantie over de trainingsinhoud vergroten. Bovendien zal AI-gegenereerde inhoud als zodanig worden gelabeld. 

Ondertussen moeten kunstenaars, culturele professionals en creatieve bedrijven en organisaties zich klaarmaken om te profiteren van de nieuwe kansen die AI biedt.

Belanghebbenden hebben benadrukt hoe AI en gegevens nieuwe manieren van creatie faciliteren, nieuwe markten openen en de hele waardeketen beïnvloeden, door de creatie, productie, promotie en distributie van inhoud te transformeren. Er is ook bezorgdheid over de mogelijke gevolgen van automatisering en AI voor banen en vaardigheden en culturele diversiteit. Financiering in het kader van Creative Europe, met name voor Europese samenwerking, skills and talent, innovative tools en cross-sector collaboration, zal een katalysator zijn voor de sector om deze technologie te gebruiken. 

Creative Europe zal steun blijven verlenen aan projecten om de digitale transitie te versnellen, de rol te versterken die kunstenaars, creatieve en culturele professionals kunnen spelen bij het vormgeven van een eerlijke en ethische digitale omgeving die in overeenstemming is met de Europese waarden, en innovatieve formats en ervaringen, instrumenten en toepassingen te bevorderen.

Het programma zal ook worden uitgevoerd in overeenstemming met de waarden die zijn vastgelegd in de declaration on European Digital rights and principles, die een duurzame, mensgerichte visie op de digitale transformatie bevordert."

De verschillende manieren waarop je digitale transformatie kan integreren in je project
  1. Voor creatieve productie 

Het project kan gericht zijn op digitale transitie en digitale innovatie voor creatieve productie.  

Denk maar aan een project om nieuwe artistieke creaties te genereren en bestaande kunstwerken te analyseren met behulp van nieuwe technologieën. Een ander voorbeeld is een project rond het digitaliseren van cultureel erfgoedmateriaal met behulp van augmented reality-technologieën, of gebruik maken van virtual reality (VR) om nieuwe vormen van podiumkunsten te creëren en een interactieve en meeslepende theaterervaringen te bieden.  

  1. Voor efficiëntie in productieprocessen  

Er kan ook ingezet worden op de efficiëntie van het productieproces door gebruik te maken van nieuwe technologie. Digitale transformatie wordt daarmee geïncorporeerd in de productie of uitvoering van het project, of de verspreiding.  

Denk maar aan een project om productieprocessen in de creatieve sector te optimaliseren door geavanceerde software voor projectbeheer en digitale workflows te gebruiken, zonder per se de inhoud van het artistieke project te beïnvloeden.  

Het is een meerwaarde als die digitalisering doorgetrokken wordt in de bredere organisatie(s). Een strategie op lange termijn om in te spelen op de digitale transitie is een pluspunt. Het is beter dan het oplijsten van verschillende kleine inspanningen.  

  1. Door publieksontwikkeling 

Digitalisering kan ook bijdragen aan het bereiken en betrekken van een breder publiek in de culturele of audiovisuele sectoren.  

Een voorbeeld daarvan is een project dat digitale tools en platforms ontwikkeld om culturele participatie te bevorderen, vooral onder gemarginaliseerde gemeenschappen, of kunst en cultuur toegankelijker te maken.  

Belangrijke publicaties als achtergrondinformatie

Hieronder vind je een selectie van nuttige links en publicaties die je kunnen informeren, inspireren en voorzien van waardevolle bronnen voor het integreren van digitale transitie in je project. 

Bronnen en hulpmiddelen voor het integreren van de digitale transitie in je project
Inspiratie en voorbeelden

Inclusie en gendergelijkheid

Informatie en hulpmiddelen om inclusie en gendergelijkheid te verwerken in je project

Inclusie en gendergelijkheid zijn fundamentele prioriteiten van de Europese Commissie en vormen een essentieel onderdeel van het Creative Europe-programma. Gesubsidieerde projecten moeten in hun ontwerp- en uitvoeringsfase aandacht besteden aan deze kwesties. Als aanvrager is het belangrijk om te laten zien hoe jouw project bijdraagt aan het bevorderen van sociale inclusie en het waarborgen van gelijke kansen voor iedereen.

Laatst bijgewerkt: 23 december 2024

Algemeen: bijdrage van Creative Europe aan inclusie en gendergelijkheid

Hoe Creative Europe bijdraagt aan de overkoepelende prioriteiten van de EU, kun je lezen vanaf pagina 7 in het rapport Creative Europe Contribution to Overarching EU priorities. Concreet voor gendergelijkheid en inclusie geldt het volgende: 

"Gendergelijkheid en sociale inclusie blijven centraal staan in het Creative Europe programma, wat betekent dat de gefinancierde projecten deze onderwerpen moeten aanpakken. Bij de beoordeling van voorstellen zal speciale aandacht worden besteed aan de strategieën van aanvragers om sociale inclusie en gendergelijkheid te waarborgen.

Het Creative Europe programma sluit aan bij de Strategy for the Rights of Persons with Disabilities 2021-2030 en de Gender Equality Strategy spanning from 2020 to 2025. Deze verbintenis wordt weerspiegeld in verschillende beleidsinitiatieven die zijn uiteengezet in de Nieuwe Europese agenda voor cultuur 2018, en de werkplannen voor cultuur 2019-2022 en 2023-2026 van de Raad.

Op deze manier moeten projecten in het kader van het Creative Europe programma bijdragen aan de gelijkheidsstrategieën van de Commissie in het kader van het initiatief The Union of Equality, met betrekking tot gendergelijkheid, antiracisme en bestrijding van antisemitisme, integratie en participatie, gelijkheid van LGBTIQ en rechten van personen met een handicap."

De verschillende manieren waarop je inclusie en gendergelijkheid kan verwerken in je project
  1. Als thema (inhoud van het project) 

Een voor de hand liggende manier is dat het project gelijkheid, diversiteit en inclusie als onderwerp of als subonderwerp heeft.

Dit kan bijvoorbeeld door een project te ontwikkelen dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van artistieke netwerken en carrièreontwikkeling voor vrouwen of minderheden, of te proberen de vertegenwoordiging van gemarginaliseerde groepen binnen een artistiek veld te vergroten. Een ander voorbeeld is door kwetsbare groepen, zoals migrantenvrouwen, meer kansen te geven om cultuur te ervaren. 

  1. Onder de betrokkenen

Natuurlijk is het prima als een project gendergelijkheid en inclusie niet expliciet thematiseert - niet alle projecten zouden dat moeten doen. Als je vakgebied anders is, kun je je blik richten op de manier waarop je in de projectgroep en de partnerkring werkt.

Wat is het genderevenwicht in de partnerkring? Zijn er gelijke kansen om deel te nemen aan het project, ongeacht geslacht of identiteit? Is er gelijke beloning? Wat zijn de kansen voor ouders onder de werknemers - zijn er moederschapsrechten en de mogelijkheid voor een goed evenwicht tussen werk en privéleven voor gezinnen met jonge kinderen?

Het ontwikkelen van een strategie voor het werk aan gendergelijkheid en inclusie in het project kan een hefboom zijn om de organisaties erachter te transformeren - dit is iets wat de Europese Commissie heel graag zou zien.

  1. In de communicatie en activiteiten van het project

Je kunt ook kijken naar je doelgroepen en hoe je met hen communiceert.

Is de taal inclusief? Zijn er vooroordelen of barrières die bepaalde doelgroepen ervan weerhouden om deel te nemen aan het project of de activiteiten? Hoe kun je deze tegengaan? Probeer je bijvoorbeeld de activiteiten toegankelijk te maken voor mensen met een handicap of ouders?
 

Belangrijke publicaties als achtergrondinformatie
Bronnen en hulpmiddelen voor het integreren van inclusie en gendergelijkheid in je project
Inspiratie en voorbeelden
  • Creative Europe 2014-2020, Gender Equality, Sustainability and Digitalisation - Publications Office of the EU

    Doe inspiratie op over hoe je met gendergelijkheid kunt werken in je Creative Europe project via deze publicatie, die een overzicht geeft van projecten uit Creative Europe's vorige programmaperiodes met een focus op duurzaamheid, gendergelijkheid en digitalisering.

  • Genie - Gender Equity in Music across Europe

    Bekijk hoe er in heel Europa wordt gewerkt aan gendergelijkheid en diversiteit in de muziekindustrie. GENIE (Gender Equality Networks in Europe) is een database van muziekgerelateerde initiatieven rond gelijkheid en de resultaten kunnen gefilterd worden op land en gebied.

    Je kunt de database bijvoorbeeld gebruiken om inzicht te krijgen in welke initiatieven er al bestaan - en om potentiële partners te vinden voor je aankomende project.

  • EU Funded projects | Inclusion
    EU Funded projects | Gender Equality

    In de projects & results database op het Funding & Tenders portal kan je heel wat voorbeelden van projecten vinden die werkten rond inclusie en gendergelijkheid in de creatieve sectoren. 

Tips
  • Presenteer niet alleen de status quo van de organisaties (bijv. “we hebben 50% vrouwen in dienst”). Richt je in plaats daarvan op hoe je je werk zult ontwikkelen tijdens de projectperiode.
  • Voel je vrij om een kwalitatieve benadering te kiezen: Bedenk bijvoorbeeld of er vooroordelen zijn in de organisatie en hoe je die gaat tegengaan, in plaats van je alleen te richten op aantallen en quota.
  • Zorg ervoor dat de strategie voor gelijkheid en inclusie een integraal onderdeel is van het project en/of de organisatie en niet slechts een aanhangsel van de gelegenheid.