smARTplaces – A European Audience Development

- Multidisciplinair
- Beeldende Kunsten
- DE Dortmunder U - Centre for Art and Creativity
- BE WIELS
- ES Musée de Picardie FR/ ETOPIA - Centre for Art and Technology
- NL Stedelijk Van Abbemuseum
- DE ZKM I Center for Art and Media
- ES Azkuna Zentroa
- UK Birmingham Centre for Media and Cultural Research, Birmingham City University
- FI Oulu University of Applied Sciences
- LI Liechtenstein National Museum, Vaduz All partners
SmARTplaces is een visionair, langlopend Europees project voor publieksopbouw dat met digitale technologie en nieuwe vormen van cultuurbemiddeling een omwenteling teweeg wil brengen in de manier waarop cultuur en kunst worden gepercipieerd en geconsumeerd.
SmARTplaces is een samenwerking van acht musea uit zes verschillende Europese landen, gesteund door twee onderzoekspartners. Het streeft naar een nieuwe aanpak van publieksontwikkeling en engagement, cocreatie, capaciteitsopbouw binnen de instellingen en de internationale zichtbaarheid van kunsttentoonstellingen en nieuwe creatieve werken. Met een coherent en meerlaags gebruik van digitale technologie, sociale webtools, adaptieve verhaalconcepten, groepstentoonstellingen en on- en offline activiteiten, veranderen de partnerinstellingen in smARTplaces die publieksgroepen in heel Europa bereiken. Het project evolueert weg van de passieve bezoekerservaring en zoekt voeling met het publiek door een nieuwe digitale culturele ruimte te scheppen die uitgroeit tot een innovatief European Cultural Site Network.