TRACES – Together Reaching AudienCES

- BE Thomas More Mechelen – Antwerpen
- BE Thomas More Mechelen – Antwerpen
- DK MMEx – Museernes videncenter for digital formidling
- NL NHTV Internationale Hogeschool Breda
Terwijl de digitale consumptie voortdurend aan dynamiek wint, maken de Europese musea niet ten volle gebruik van de beschikbare technologieën om de digitale kloof te overbruggen. Dit project helpt de Europese musea bij de identificatie en uitwisseling van relevante knowhow, competenties en vaardigheden, met het oog op de ontwikkeling en implementatie van een op publieksopbouw gerichte digitale strategie.
Museumprofessionals en studenten worden in grensoverschrijdende workshops opgeleid in het gebruik van innovatieve digitale technologieën voor de communicatie met en het engageren van nieuwe en bestaande publieksgroepen. Elke workshop focust op een ander aspect van de creatie en implementatie van een digitale strategie, sequentieel georganiseerd volgens haar complexiteitsniveau. Na afloop bezitten de deelnemers een praktische ervaring in de ontwikkeling van een digitale strategie, de creatie van digitale verhalen en de integratie van innovatieve mediatechnologieën.
Dit project geeft musea een onmisbaar inzicht in de aanpassing aan de digitale transitie. Het maakt ook een begin met de aanpassing van de onderwijsprogramma's aan de huidige behoefte aan digitalisering van de culturele sector.