Media 360°
- Omschrijving: Deze subsidiemaatregel steunt activiteiten die het makkelijker maken om Europese inhoud te maken of promoten en/of die nieuwe technologieën of businessmodellen gebruiken.
- Oproepnummer: CREA-MEDIA-MEDIA360
- Deadline: 9 januari 2025, 17u00
- Totale budget: 21.000.000 euro
- Deze oproep wordt op de Funding & Tenders Portal gepubliceerd.
- Alle details lees je in het Call document (Engels)
- ONLINE INFOSESSIE: 22 oktober 20-24, 10u00 - 11u30 via deze link
In vergelijking met CREA- MEDIA - 2023- MEDIA360 zijn er 2 aanpassingen.
- De activiteit ter bevordering van publieksontwikkeling werd vervangen door (privé-)investeringsworkshops
- Er komt 1 miljoen euro bij.
- De capaciteit van de EU-industrie versterken om Europese werken te creëren, produceren, distribueren en
Europese werken te promoten die in de hele EU en daarbuiten kunnen worden verspreid; - Het concurrentievermogen van Europese organisaties met een hoog niveau van expertise en wereldwijde staat van dienst
- Het experimenteren met nieuwe bedrijfsmodellen stimuleren
- Particuliere investeringen in audiovisuele en/of gamingbedrijven bevorderen
- Duurzame en milieuvriendelijkere oplossingen voor de
audiovisuele industrie; - De digitale transformatie van de audiovisuele en/of gamingindustrieën ondersteunen en
de invoering van digitale hulpmiddelen door audiovisuele bedrijven en/of bedrijven in de gameindustrie te ondersteunen;
De projecten moeten ten minste 2 van de onderstaande activiteiten behelzen.
- Ontwikkeling van vaardigheden (zie Training)
- Markten, B2B activiteiten en netwerken (zie Markets and Networking)
- Internationale co-producties tussen MEDIA en niet-MEDIA landen
- Innovatie om beschikbaarheid, zichtbaarheid en publiek van Europese werken te verbeteren. Dit in het digitale tijdperk met uitdagingen rond concurrentievermogen, en vergroening van de sector. Activiteiten kunnen ook gericht zijn op incuberen, versnellen en opschalen van innovatie in de audiovisuele en gaming ecosystemen.
- Privé investeringen
Workshops, seminars of tutorials ondersteunen die gericht zijn op het belang van financiële investeringen, de verschillende mogelijkheden die er zijn en hoe deze op lange termijn voordeel kunnen opleveren voor audiovisuele/gamingbedrijven. Deze evenementen kunnen ook een platform bieden voor audiovisuele en gamingbedrijven om te communiceren met financiële experts en potentiële investeerders en succesverhalen te delen.
Projecten kunnen ook andere B2B-activiteiten introduceren, mits deze in lijn zijn met de
doelstellingen van de oproep.
Een aanzienlijk deel van de deelnemers aan de voorgestelde projecten moet afkomstig zijn uit een ander aan MEDIA deelnemend land dan het land van de aanvrager.
De aanvragen moeten adequate strategieën bevatten om te zorgen voor een duurzamere en meer milieuvriendelijkere industrie te waarborgen en te zorgen voor genderevenwicht, inclusie, diversiteit en representativiteit.
Als onderdeel van het streven van de Europese Commissie naar duurzaamheid worden aanvragers aangemoedigd om reisactiviteiten te beperken tot wat absoluut noodzakelijk is voor het bereiken van van hun doelstellingen van de actie.
- De aanvrager moet een publieke of private onderneming zijn, afkomstig uit een Creative Europe-deelnemende land
- Voor deze oproep is een totaal bedrag van 21 miljoen euro beschikbaar.
- Maximale Europese cofinanciering is max. 70% van de totale subsidiabele kosten.
- Het toe te kennen projectbudget is opgesteld volgens een realistisch ingeschatte kostenbegroting.
- Prefinanciering bedraagt 40% van het subsidiebedrag na ondertekening van het contract. Na de prefinanciering volgen 1 of meerdere interimbetalingen.
De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts.
De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.
1. Relevantie: (30 punten)
Bij dit criterium wordt rekening gehouden met:
- Relevantie en complementariteit van alle door het project uitgevoerde activiteiten
ten opzichte van de doelstellingen van de oproep tot het indienen van voorstellen, inclusief de Europese dimensie, de behoeften en trends van de industrie en het concurrentievermogen en de positie van de aanvrager op de relevante markt (20 punten).
- Geschiktheid van de gepresenteerde strategieën om te zorgen voor duurzamere en meer milieuvriendelijke activiteiten binnen de uitvoering van het project (5 punten)
- Geschiktheid van de strategieën om te zorgen voor genderevenwicht, inclusie, diversiteit en representativiteit te waarborgen, hetzij in het project/de inhoud, hetzij in de manier waarop de activiteit (5 punten).
2. Kwaliteit van inhoud en activiteiten: (35 punten)
Bij dit criterium wordt rekening gehouden met
- De geschiktheid van de methodologie, inclusief de marktanalyse, de globale
geïntegreerde strategie (bijv. synergieën tussen de verschillende activiteiten en samenwerking met de verschillende segmenten van de waardeketen van de audiovisuele
waardeketen van de audiovisuele industrie), de vorm van de activiteiten, de doelgroep, de selectie- en follow-upprocessen. (15 punten)
- Integratie van innovatieve aspecten, waaronder digitale promotiemiddelen en data
en data-analyse, maar ook innovatie in het ontwikkelen van inhoud en verhalen, talentontwikkeling, toegang tot financiering, promotie en follow-up. (10 punten).
- Kosteneffectiviteit van de voorgestelde actie (10 punten).
3. Projectbeheer: (10 punten)
Bij dit criterium wordt rekening gehouden met
- Relevantie van de verdeling van de rollen en verantwoordelijkheden van het team (d.w.z. organisatie van het evenement/ internationale expertise/ audiovisuele expertise/ digitale opleiding expertise/ coördinatie tussen de verschillende activiteiten).
4. Verspreiding (25 punten)
- Systemische impact voor de beoogde projecten en deelnemers, in termen van opgedane expertise, loopbaanontwikkeling, toegang tot internationale markten en netwerken, vergemakkelijking van coproducties, financiering, zichtbaarheid, internationale verspreiding, wereldwijd publieksbereik (10 punten)
- Structurerend effect op de Europese audiovisuele industrie en toegevoegde waarde voor de Europese audiovisuele waardeketen (15 punten).
- Deadline voor indiening: 9 januari 2025, 17u00
- Evaluatieperiode: januari - april 2025
- Aanvragers geïnformeerd over uitslag: mei 2025
- GAP: Grant Agreement Preparation: juni - september 2025
- Tekenen van subsidieovereenkomst: oktober 2025
- Startdatum actie: na ondertekening van GA
- Duur van activiteit: 36 maanden
- Voorziene volgende oproep: tba
De oproep met alle documenten vind je op de Funding & Tenders portal van de Europese Commissie.
Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.
- Technische vragen over de aanvraag m.b.t. wachtwoord, toegangsrechten of storingen: contacteer de IT Help Desk van EACEA
- Inhoudelijke vragen over deze oproep: contacteer Jeroen Verhaege bij MEDIA Desk Vlaanderen of het team bij EACEA via EACEA- MEDIA-360@ec.europa.eu.