'Cinema's als innovatie-hubs voor de lokale gemeenschap': Publicatie resultaten 2019 en nieuwe oproep 2020

cinema hubs
11 juni 2020
De Europese Commissie deelt de resultaten van de voorbereidende actie 2019 'Cinema's als innovatie-hubs voor de lokale gemeenschap'. Op 46 inzendingen zijn 5 projecten geselecteerd. Naast de resultaten van 2019, is ook de vernieuwde oproep 2020 gelanceerd.
Het doel van de oproep Cinema's als innovatie-hubs voor de lokale gemeenschap (deadline 25 september 2019) is innovatieve culturele centra rondom bioscopen te creëren, in het bijzonder in gebieden waar bioscopen en culturele infrastructuur beperkt zijn. Ter info: deze oproep is een rechtstreeks initiatief van de Europese Commissie (via D-CONNECT) en valt buiten het Creative Europe-programma.

Resultaten oproep 2019

Het totale budget voor deze oproep bedroeg 2 miljoen euro

Op 46 inzendingen zijn 5 projecten geselecteerd. De projectcoördinatore zijn uit Italië, Frankrijk, Kroatië, Bulgarije en Duitsland.

22 partnerorganisaties zullen deelnemen aan de projecten. De meeste partnerorganisaties zijn gevestigd in Italië (5) en Kroatië (4), gevolgd door België (2), Duitsland (2), Nederland (2), Slovenië (2), VK (1), Hongarije (1), Roemenië (1), Frankrijk (1) en Griekenland (1).

De 2 geselecteerde Belgische organisaties zijn:

  1. Kinograph: partner in het Franse project 'Ciné hub by Generation Z' met een totale subsidie van 286 767 euro
  2. KEA European Affairs:  partner in het Duitse project 'Connecting Cinemas in Rural Areas'  met een totale subsidie van 489 229 euro.

 

Nieuwe oproep 2020

Op 4 juni 2020 heeft de Commissie een vernieuwde 2de pilootoproep voor 2020 gepubliceerd. De deadline om in te zenden is vrijdag  7 augustus 2020, 23 u 59' 59''.

Het totale budget is evenwel verminderd tot 1,5 miljoen euro. In totaal zullen er 4 ot 5 projecten worden geselecteerd met een maximale subsidie van 500.000 euro.  De  Europese subsidiebijdrage aan ieder project is max. 70%. De activiteiten van de projecten starten tussen november 2020 en maart 2021 en duren maximaal 18 maanden.

Doelstellingen

  • De COVID-19-pandemie heeft cinema's diepgaand getroffen en verandert de bioscoopervaring dramatisch. De crisis vereist nieuwe instrumenten voor interactie, nieuwe bedrijfsmodellen voor de bioscoopexploitanten en voor het vormen van gemeenschappen rondom de cinema's.
  • Daarnaast heeft deze oproep tot doel het jonge publiek naar de  bioscopen en culturele centra te trekken. De projecten beogen groter enthousiasme voor de beste Europese audiovisuele en culturele content (speelfilms, concerten, opera, tv-series, animatie, documentaires, erfgoedfilms, korte films en innovatieve content zoals VR).
  • In het kader van deze oproep worden nieuwe ervaringen in de cinema's getest. Hierbij heeft men aandacht voor de behoeften van het plaatselijke publiek. De focus ligt op:
    • Het heroverwegen van de bioscoopervaring in de nasleep van de COVID-19-crisis met het oog op het creëren van innovatieve culturele plekken, in het bijzonder dankzij samenwerking tussen bioscopen en VOD-platforms
    • de ontwikkeling van het (jonge) publiek en de opbouw en groei van gemeenschappen rond deze hubs door middel van interactieve ervaringen (bijv. het aanbieden van een breed scala aan culturele en educatieve activiteiten).

Interesse? Alle documenten en informatie vind je op de site van Europese Commissie.

 

 

Flemish Government Footer

Close
Verwijder filter