Overslaan en naar de inhoud gaan
European Flags
Creative Europe

Werkprogramma 2025 goedgekeurd!

Het werkprogramma van Creative Europe 2025 heeft een budget van €338 miljoen. Het zal zich richten op groene en digitale transities en het versterken van sociale en economische veerkracht.

In 2025 zal Creative Europe doorgaan met het ondersteunen van de creatieve en culturele sectoren, inclusief de audiovisuele industrie. Het programma bouwt voort op de resultaten van de afgelopen vier jaar en zal blijven inspelen op groene, digitale en sociale inclusieaspecten.

De prioriteiten in 2025

  1. Digitale transitie: via de bestaande succesvolle ondersteuningsacties wil Creative Europe gebruik maken van data en digitale hulpmiddelen, waaronder kunstmatige intelligentie, bij de productie en distributie van cultureel en audiovisueel materiaal.
  2. Duurzaamheid: In lijn met de Europese Green Deal zal de Commissie doorgaan met het ondersteunen van maatregelen die effectief en efficiënt kunnen worden ingevoerd in de acties van Creative Europe om een duurzame aanpak te ondersteunen bij het ontwerp en de uitvoering van projecten, met respect voor de kernmissies van het programma.
  3. Inclusie en gendergelijkheid: De thema’s inclusie en gendergelijkheid blijven centraal staan in het programma. Gefinancierde projecten moeten deze kwesties aanpakken in de ontwerp- en uitvoeringsfase.
  4. Internationale betrekkingen: Creative Europe zal blijven bijdragen aan de versterking van de internationale betrekkingen van de EU. Dit omvat ondersteuning aan Oekraïne. Het programma zal Oekraïense kunstenaars, culturele actoren en de ontheemde Oekraïense bevolking blijven ondersteunen bij de toegang tot cultuur. Vanaf 2025 zal Oekraïne volledig deelnemen aan het MEDIA-Luik

Cultuur-luik

De Europese Commissie zal de volgende nieuwe oproepen publiceren in 2025:

  • Europese Samenwerkingsprojecten
  • Circulatie van Europese literaire werken
  • Een oproep om drie consortia te selecteren om Oekraïense culturele en creatieve sectoren, kunstenaars en cultuurprofessionals te helpen de lopende en toekomstige gevolgen van de oorlog aan te pakken, in samenwerking met organisaties uit andere Creative Europe-landen.
  • Dag van Europese Auteurs: selectie van een consortium van organisaties om meerdere edities te implementeren.
  • Culture Moves Europe: oproep om een organisatie of organisaties met pijlerassessments te selecteren voor de implementatie van het project.
  • Een oproep om een organisatie (of consortium van organisaties) actief op het gebied van erfgoed te selecteren voor de uitvoering van een nieuwe EU-prijs voor Joods Cultureel Erfgoed.

MEDIA-luik

Het jaarlijkse werkprogramma voor 2025 handhaaft en vernieuwt bestaande financieringsacties, terwijl het enkele aanpassingen en updates integreert in overeenstemming met de wettelijke basis. De financiering zal zich richten op drie gebieden:

  1. Inhoud (CONTENT): hoogwaardige inhoud, met name Europese coproducties, in films, tv-series, documentaires, animatie, videospellen en immersieve inhoud.
  2. Bedrijfsontwikkeling (BUSINESS): inclusief ondersteuning voor filmdistributie in heel Europa, versterking van professionele vaardigheden en talenten, ontwikkeling van strategische industrieforums en het vormgeven van innovatieve bedrijfsmodellen.
  3. Publiek (AUDIENCE): Het bereiken van een breder publiek in heel Europa, onder meer via een netwerk van Europese bioscopen, pan-Europese filmdistributiestrategieën, filmfestivals en publieksontwikkeling.

Cross-sectoraal luik

Ondersteuning richt zich op de volgende gebieden:

  • Een Creative Innovation Lab: voor projecten die verschillende culturele sectoren samen met audiovisueel materiaal aanpakken, om gemeenschappelijke uitdagingen aan te gaan zoals virtuele werelden, het beheer van intellectuele eigendomsrechten, data-analyse en vergroening.
  • Persvrijheid en pluralisme samen met journalistieke partnerschappen over de beste industriepraktijken en democratische verantwoording.
  • Het Europees Comité voor Mediadiensten zal ook worden gefinancierd, in lijn met de Europese Media Freedom Act.

LEES HET VOLLEDIGE WERKPROGRAMMA 2025.

Voor meer informatie over de oproepen van Creative Europe, kan je contact opnemen met Jeroen Verhaeghe (MEDIA) en Ariane De Vriendt (Cultuur).