Skills and Talents Development
- Omschrijving: Met deze subsidiemaatregel ondersteunt de Europese Commissie initiatieven die gericht zijn op het versterken van talenten en vaardigheden van (jonge) audiovisuele professionals, zodat zij zich beter kunnen aanpassen aan nieuwe creatieve processen en nieuwe businessmodellen met oog voor de mogelijkheden die digitale innovatie biedt.
- De focus ligt op ondernemersvaardigheden, kennisuitwisseling van ontwikkelingen in de markt- en digitale technologieën, data-analyse, duurzame businessmodellen, internationalisering, marketing, promotie, publieksontwikkeling, restauratie van filmerfgoed, vergroening van de industrie inclusief training van vergroeningsexperten om de kennis in de sector te vergroten.
- Oproepnummer: CREA-MEDIA-2025-TRAINING
- Deadline: 24 april 2025, 17u00
- Totale budget: 7.500.000 euro
- Deze oproep wordt op de Funding & Tenders Portal gepubliceerd.
- Lees alle details in het Call document 2025 (Engels).
- Online infosessie: 3 december 2024, 10u00 - 11u30 via deze link
In vergelijking met CREA-MEDIA-2023-TRAINING zijn er heel wat veranderingen.
- In het algemeen gaat het vooral om een aanpassing van de doelstellingen en verwachtingen van de projecten. Projectaanvragen moeten duidelijk aantonen hoe ze inspelen op hedendaagse noden omtrent digitalisering, innovatie en nieuwe media. Ze moeten professionals op een adequate manier klaarstomen of bijscholen in deze nieuwe vaardigheden.
- Deze oproep heeft vanaf nu een jaarlijkse deadline met een budget van 7,5 miljoen.
- Promoten van duurzame en milieuvriendelijke oplossingen voor de audiovisuele industrie
- Europees creatief talent benutten door nieuwe creatieve processen te stimuleren
- Creatie en verspreiding van content ondersteunen via digitale transitie
- Groei en investeringen stimuleren door een betere benutting van IP in Europa en daarbuiten
- Professionals in de AV sector en de gamingsector uitrusten met een nieuwe combinatie van creatieve en digitale vaardigheden, ter bevordering van hun concurrentiepontentieel.
Het doel van de steun voor de ontwikkeling van vaardigheden en talent is het vergroten van het vermogen van audiovisuele professionals om zich aan te passen aan nieuwe creatieve processen, marktontwikkelingen en digitale technologieën die van invloed zijn op de hele waardeketen.
Er zal bijzondere aandacht worden besteed aan het ondersteunen van nieuwe creatieve processen (bijv. creatieve samenwerkingen, ook over disciplines heen, innovatieve verhalen waarin verschillen vaardigheden), het benutten van digitale innovatie in audiovisuele productie (bijv. virtuele productie, postproductie) en distributie (marketing, promotie, publieksbetrokkenheid); gebruik van digitale hulpmiddelen voor de productie en distributie van videogames; ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen en verbetering van de exploitatie van intellectuele-eigendomsrechten; green transition (gericht op het bevorderen van duurzame praktijken in de hele waardeketen).
- Ondersteunen van nieuwe creatieve processen (bijv. creatieve samenwerking, ook interdisciplinair, innovatieve storytelling waarbij verschillende vaardigheden worden gecombineerd)
- Digitale transformatie: trainingen om professionals in de hele waardeketen uit te rusten met geavanceerde digitale hulpmiddelen en gegevensanalyse voor creatieve verhalen, productie inclusief virtuele productie, postproductie of marketing, promotie, publieksbetrokkenheid en nieuwe manieren van distributie, monetarisering en exploitatie
- Aanpassing aan nieuwe markttrends: inclusief de ontwikkeling van nieuwe zakelijke
modellen en exploitatie van IP-rechten (bijv. remakes, spin-offs, sequels,
merchandising) - Videogames: trainingen om professionals uit te rusten met de nieuwste digitale
hulpmiddelen voor creatie, ontwikkeling, productie, distributie, promotie en
marketing en aan te passen aan nieuwe markttrends - Green transition van de audiovisuele industrie: groene consultants, gericht op
het bevorderen van duurzame praktijken in de hele waardeketen; trainingen over
de implementatie van duurzaamheidsplannen, inclusief het gebruik van tools voor het
meten van CO2-uitstoot
Activiteiten kunnen fysiek of online zijn of een combinatie van beide. Programma's gebaseerd op innovatieve methoden, waaronder Massive Open Online Courses (MOOC's) en interactief leren worden aangemoedigd om de toegankelijkheid en effectiviteit te verbeteren.
De focus moet liggen op de verbetering van vaardigheden en competenties die aangepast zijn aan de evoluerende technologieën en marktpraktijken.
Aanvragers moeten ervoor zorgen dat de meerderheid van de deelnemers aan de voorgestelde training en capaciteitsopbouw afkomstig is uit een ander land dan dat van de aanvrager.
Projecten moeten zorgen voor een goede genderrepresentativiteit en diversiteit, zowel bij de organisatoren van het project als bij de deelnemers. Daarnaast moeten projecten gericht op vrouwen en voor deelnemers met een diverse en kansarme achtergrond worden aangemoedigd.
Als onderdeel van de prioriteit van de Europese Commissie voor duurzaamheid, worden aanvragers aangemoedigd om reisactiviteiten te beperken tot wat absoluut noodzakelijk is voor het behalen van hun doelstellingen van de actie. Aan het einde van de training ontvangen de deelnemers een certificaat ontvangen met vermelding van de verworven competenties.
Minstens 20% van het totale aantal deelnemers moet een korting op het inschrijvingsgeld krijgen. Gereduceerde kosten moeten worden toegekend aan deelnemers uit landen met een lage capaciteit Groep A of Groep B of uit een in aanmerking komend land dat geen beurzen aanbiedt voor voor dit soort training of deelnemers uit in aanmerking komende landen in een andere bewezen situatie van behoefte aan financiële steun.
- De aanvragers zijn organisaties uit Creative Europe MEDIA-deelnemende landen.
- De aanvragers doen de aanvraag alleen of in de vorm van een consortium
- Voor deze oproep (2025) is een totaal bedrag van 7.500.000 euro beschikbaar
- De maximale Europese cofinanciering is 80% van de totale subsidiabele kosten. Het toe te kennen projectbudget is opgesteld volgens een realistisch ingeschatte kostenbegroting.
- Prefinanciering bedraagt 40% van het subsidiebedrag na ondertekening van het contract. Na de eerste prefinanciering volgen er nog één of meerdere interimbetalingen.
- NB: In lijn met Artikel 16 (3) van het reglement van Creative Europe 2021-2027, komen projectkosten die gemaakt zijn sinds 1 januari 2021 in aanmerking, zelfs als die zijn geïmplementeerd vóór de datum van indiening van de aanvraag (inclusief het activiteitenplan en de beoogde begroting). Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond. Projecten die in aanmerking komen zijn jaarlijks terugkerende activiteiten op specifieke data.
De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecommité (bijgestaan door externe experts).
De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.
1. Relevantie: (35 punten)
Bij dit criterium wordt rekening gehouden met
- Relevantie van het voorstel ten opzichte van de doelstellingen van de oproep en de gerichte activiteiten, inclusief de Europese dimensie, de vastgestelde tekorten aan vaardigheden, de behoeften en trends in de sector (25 punten).
- Adequaatheid van de gepresenteerde strategieën om te zorgen voor duurzamere en meer milieuvriendelijke activiteiten binnen de projectuitvoering (5 punten).
- Toereikendheid van de strategieën om te zorgen voor genderevenwicht, inclusie, diversiteit en representativiteit te waarborgen, hetzij in het project/de inhoud, hetzij in de manier waarop de activiteiten worden activiteiten worden beheerd (5 punten).
2. Kwaliteit van inhoud en activiteiten: (40 punten)
Bij dit criterium wordt rekening gehouden met
- Adequaatheid van de methodologie in relatie tot de doelstellingen van het project, de doelgroep en de leerresultaten, inclusief interdisciplinaire samenwerking (10 punten).
- Adequaatheid van het format in relatie tot de doelstellingen van het project, inclusief de
organisatorische aspecten, de selectieprocedure van de deelnemer, het beurzenbeleid
(10 punten).
- Kosteneffectiviteit van het voorstel (15 punten).
- Geschiktheid om de capaciteit van professionals uit landen met een lage capaciteit te versterken (5 punten).
3. Projectbeheer: (10 punten)
Bij dit criterium wordt rekening gehouden met
- Relevantie van de verdeling van de rollen en verantwoordelijkheden van het team (5
punten).
- Relevantie van de pedagogische expertise van de voorgestelde docenten, deskundigen en coaches ten opzichte van de specifieke doelstellingen van de opleidingsactie (5 punten).
4. Verspreiding: (15 punten)
Bij dit criterium wordt rekening gehouden met
- Geschiktheid van de mechanismen voor de verspreiding van beste praktijken en follow-up van de deelnemers (5 punten).
- De voordelen en de verwachte impact op de deelnemende professionals en op
de sector als geheel (10 punten).
- Deadline voor indiening: 24 april 2025, 17u00
- Evaluatieperiode: mei - september 2025
- Publicatie selectieresultaten: oktober 2025
- Tekenen van overeenkomst: januari 2026
- Startdatum actie: Na ondertekening van de overeenkomst
- Duur van activiteit: 12 maanden
De oproep (2025) met alle documenten vind je op de Funding & Tenders portal van de Europese Commissie.
Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.
Technische vragen over de aanvraag m.b.t. wachtwoord, toegangsrechten of storingen: contacteer de IT Help Desk van EACEA
Inhoudelijke vragen over deze oproep: contacteer Jeroen Verhaeghe van MEDIA Desk Vlaanderen of het team bij EACEA via EACEA-MEDIA-TRAINING@ec.europa.eu