European Co-Development
- De eerstvolgende oproep wordt gepubliceerd in het najaar.
- Omschrijving: Deze subsidie biedt steun aan de co-ontwikkeling van 1 audiovisueel project (animatie, creatieve documentaire, fictie) voor commerciële exploitatie (bioscoop/ TV/ Digitale of multiplatforms) door ten minste 2 Europese onafhankelijke producenten.
- Oproepnummer: CREA-MEDIA-2025-CODEV
- Deadline: 26 februari 2025, 17u00
- Totale budget: 6.500.000 euro
- Deze oproep ia gepubliceerd op het Funding & Tenders Portal.
- Lees alle details in het Call document (Engels)
- Online infosessie: 10 december 2024, 10u00 - 11u30 via deze link
- Meer samenwerking in de ontwikkelingsfase tussen Europese productiebedrijven uit verschillende landen en van verschillende markten, met een groter aantal coproducties tot gevolg
- Betere kwaliteit, haalbaarheid, grensoverschrijdend potentieel en marktwaarde van de geselecteerde projecten.
- Sterkere positie voor de geselecteerde producenten op de Europese en internationale markten.
- Deze subsidiemaatregel steunt de ontwikkeling van één project.
- Het project is bestemd is voor commerciële exploitatie en wordt uitgezonden in een bioscoop, op televisie of via digitale platforms en is:
- een langspeelfilm, animatie of creatieve documentaire van minstens 60 minuten, voor bioscooprelease bedoeld,
- een fictieproject (serie of one off) met een totale duur van ten minste 90 minuten,
- een animatiefilm (serie of one off) met een totale duur van ten minste 24 minuten
- een creatieve documentaire (serie of one off) met een totale duur van ten minste 50 minuten.
- een interactieve, niet-lineaire fictie-, animatie- of creatieve documentaireproject (bv. verhalende virtuele-realiteitsprojecten) met een willekeurige duur.
- Het project moet gezamenlijk worden ontwikkeld door ten minste 2 Europese onafhankelijke productiebedrijven, die een gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst hebben ondertekend waarin de taakverdeling en de samenwerking op creatief gebied zijn vastgelegd.
- Speciale aandacht gaat naar projecten die geschikte strategieën presenteren voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie en die gendergelijkheid, inclusiviteit en diversiteit waarborgen.
- De eerste dag van principal photography wordt ten minste 10 maanden na de dag van de deadline voor indiening gepland.
- De volgende formats en genres komen niet in aanmerking:
- Live-uitzendingen, tv games, praatprogramma's, kookshows, magazines, tv-shows, reality shows, educatieve en 'how-to-programma's'
- Toerismedocumentaires, 'making-off', reportages, dierenreportages, nieuwsprogramma's en docusoaps
- Projecten met pornografische, racistische of geweld oproepende elementen
- Werk van promotionele aard
- Muziekvideo's en clips
- Videogames, e-boeken en interactieve boeken
- Studentenfilms en afstudeerwerken.
- De aanvragers zijn onafhankelijke Europese audiovisuele productiebedrijven (geen gelieerde entiteiten).
- De hoofdaanvrager moet aantonen dat hij recente ervaring heeft met de productie van 1 internationaal gedistribueerde werk met volgende kenmerken:
- Animatie, fictie of creatieve documentaire (van minimaal 24 minuten, met uitzondering van VR).
- Het project is daadwerkelijk commercieel uitgebracht in bioscopen, uitgezonden op televisie of digitale platforms in ten minste 3 andere landen dan het land van de aanvrager vóór de dag van de deadline voor indiening.
- In het geval van lineaire uitzending zijn 3 verschillende omroeporganisaties vereist.
- Referentieperiode 2018- deadline van deze oproep.
- De hoofdaanvrager of coördinator is de enige producent. In het geval van samenwerking met een ander producent is hij de hoofdproducent en heeft de meerderheid van de rechten van de projecten of de hoofduitvoerder of één van zijn stakeholders is geaccrediteerd op het titelscherm als producent of gedelegeerd producent.
- De partner(s) dienen hun ervaring niet te bewijzen.
De werkpakketten zijn verplicht als volgt ingedeeld:
- WP 1 Projectmanagement en gezamenlijke activiteiten
- WP 2 Ontwikkelingsactiviteiten project coördinator
- WP 3 Ontwikkelingsactiviteiten partner 1
- WP 4 Ontwikkelingsactivitetien partner 2 (als er meer dan 2 aanvragers zijn).
Onder de werkpakketten zitten ten minste volgende deliverables:
- WP1: Verdere planning van de co-ontwikkeling tot productiefase
- WP2 en verdere WP: Update over creatieve ontwikkeling, financiën en marketing, afhankelijk van de opdeling in taken per partner bevatten deze de volgende DLV:
- Update creatieve ontwikkeling
- Update onderzoekswerk en visueel materiaal
- Update belangrijkste crew/cast
- Update financiën, productiebudget en tijdschema's
- Update distributie- en marketingstrategie
- ISI en link naar eindproduct, als het geproduceerd werd.
- In totaal is er een bedrag van ongeveer 6.500.000 euro beschikbaar voor deze oproep.
- De maximale Europese cofinanciering is 70% van de totale subsidiabele kosten, met een op maat gemaakte lump sum van maximaal 60.000 euro per deelnemer op basis van de ingediende en in aanmerking komende projectbegroting. Bijv. 1 coördinator + 1 partner = max. 120.000 euro; 1 coördinator + 2 partners = max. 180.000 euro.
- Het plafond per aanvrager ligt niet vast. In het geval van een project met 1 coördinator en 2 partners (totaal max 180K), kan de subsidie ook als volgt verdeeld worden naargelang opgenomen taken:
- COO: 80K
- PA1: 50K
- PA2: 50K
- Uitzondering: TV-series met een gepland productiebudget van 20 miljoen euro ontvangen een maximale subsidie van 100.000 euro.
- In totaal worden er circa 50 projecten gesteund via deze oproep.
- Deadline voor indiening: 26 februari 2025, 17u00
- Evaluatieperiode: maart - juli 2025
- Aanvragers geïnformeerd over uitslag: augustus 2025
- Tekenen van contract: november - december 2025
- Startdatum actie: na contractondertekening
- De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts).
- De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te komen.
- Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.
1. Relevantie (40 punten)
- Mate van samenwerking tussen de productiemaatschappijen op het gebied van de gezamenlijke ontwikkeling van creatieve aspecten en storytelling (10 punten)
- Toegevoegde waarde van de gezamenlijke ontwikkelingsbenadering, met name wat betreft de aard van het project en de complementariteit van de achtergrond en ervaring van de partners (10 punten)
- Europese dimensie van de samenwerking, met name wat betreft de samenwerking tussen landen met een verschillende marktomvang, en met een partner uit groep A of groep B van de LCC (Low Capacity Countries), alsook de taalkundige en geografische verscheidenheid (10 punten)
- Geschiktheid van de voorgestelde strategieën om te zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijkere industrie (5 punten)
- De toereikendheid van de strategieën om te zorgen voor genderevenwicht, inclusie, diversiteit en representativiteit, hetzij in het project, hetzij in de manier waarop de activiteit wordt beheerd (5 punten)
2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (20 punten)
- Kwaliteit en creatief potentieel van het werk (10 punten)
- Kracht en onderscheidend vermogen van idee/ onderwerp/ projectfocus en dramatisch potentieel
- Kwaliteit van het schrijven, de narratieve keuzes, de ontwikkeling van de personages en de wereld van het verhaal
- Creatief potentieel/ kwaliteit van de visuele benadering en het kunstwerk
- Potentieel om een publiek op Europees en internationaal niveau te bereiken (10 punten)
- Transnationale aantrekkingskracht van het concept/onderwerp van het werk
- Potentieel om een groter en meer divers publiek te bereiken, in het bijzonder jong en digital natives (kinderen, tieners, jonge volwassenen)
- Potentieel van het cross-border werken, rekening houdend met het creatieve team, de beoogde cast of de internationale ambitie met betrekking tot de cast en de samenwerkingsstrategie met niet-nationale partners.
3. Projectmanagement (25 punten)
- Verdeling van de rollen en verantwoordelijkheden binnen het project, met inbegrip van de taakverdeling, de verdeling van de begroting, de administratieve samenwerking en het risicobeheer (5 punten)
- Kwaliteit van de ontwikkelingsstrategie (10 punten)
- Geschiktheid van het ontwikkelingsplan, het tijdschema en de ontwikkelingsbegroting voor de behoeften van de werkzaamheden
- Kwaliteit van de financieringsstrategie (10 punten)
- Toereikendheid van de productiekosten ten opzichte van het project en van het ontwikkelingsbudget
- Toereikendheid van de financieringsstrategie ten opzichte van de geraamde productiekosten, in termen van bekendheid met de geschikte potentiële financiële partners en de beoogde gebieden en in termen van diversiteit van de voorziene financieringsbronnen.
4. Verspreiding (15 punten)
- De marketingstrategie maakt het mogelijk om in een vroeg stadium publiek te bereiken. Dit omvat de definitie van unique selling points, doelgroepen en -markten, innovatieve instrumenten voor marketing en publieksbetrokkenheid, promotieactiviteiten (5 punten)
- Relevantie van de Europese en internationale distributiestrategie met betrekking tot (10 punten):
- de geïdentificeerde doelgroep
- voorziene distributiemethoden
- bestaande of beoogde distributiepartners
- bekendheid van de markten, Europese/ internationale visie
- relevantie van de keuze van de geografische gebieden (aangrenzende landen en regio's, Europa, andere continenten).
- Eénzelfde project kan voor dezelfde fase niet tweemaal ondersteund worden. Je kan bijvoorbeeld geen ondersteund Co-development project opnemen in een Slate aanvraag.
- Je kan geen Slate aanvraag indienen als je het jaar ervoor een succesvolle Slate aanvraag indiende.
-
Je kan van maximaal 1 Co-developmentaanvraag de hoofdaanvrager zijn.
- Mini-Slate-ontwikkelingsprojecten kunnen door het nieuwe MEDIA Level Playing Field enkel worden aangevraagd door productiehuizen uit de lage capaciteitslanden. België behoort daar niet toe.
- Blijf als Belgisch productiehuis echter ook aandachtig voor de aanvragen voor Mini-Slate-ontwikkelingsprojecten door productiehuizen uit Lage Capaciteitslanden (LLC). In hun aanvragen zitten samenwerkingen vervat met productiehuizen, scenarioschrijvers, directeurs, DOP’s, etc. ook en vooral uit Hoge Capaciteitslanden als België. Die vroege samenwerkingen bieden bij succes perspectief op een effectieve productie. Het is dus van belang om daarin betrokken te raken, terwijl de producer uit LLC de aanvraag doet.
De oproep European Co-Development met alle documenten vind je op de Funding & Tenders portal van de Europese Commissie.
Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.
- Technische vragen over de aanvraag m.b.t. wachtwoord, toegangsrechten of storingen: contacteer de IT Help Desk van EACEA
- Inhoudelijke vragen over deze oproep: contacteer Jeroen Verhaeghe bij MEDIA Desk Vlaanderen of het team bij EACEA via EACEA-MEDIA-CODEV@ec.europa.eu.