Overslaan en naar de inhoud gaan

European VOD-Networks and Operators

  • Omschrijving: Deze subsidiemaatregel geeft steun aan Europese VOD-platforms met een aanzienlijk aandeel van niet-nationale Europese audiovisuele werken. Met deze maatregel wil Europa ook de toegankelijkheid van Europese inhoud vergroten voor een breder wereldwijd publiek. Deze steun wordt gegeven aan consortia van minstens 3 aanvragers (1 hoofdaanvrager als coördinator).
  • Oproepnummer: CREA-MEDIA-2024-VODNET
  • Deadline: 9 april 2024, 17u00
  • Totale budget: 10.000.000 euro
  • Deze oproep is op de Funding & Tenders Portal gepubliceerd.
  • Lees alle details in het Call document (Engels).
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Versterken van de cross-border samenwerkingen tussen Europese Video on Demand (VOD) platformen, om een groter publiek online toegang te geven tot Europese audiovisuele content. 
  • Vergroten van de aantrekkelijkheid van Europese VOD platformen voor een publiek uit heel Europa om zo het online kijken te verhogen. 
  • Verbeteren van de circulatie en consumptie van Europese content door een boost te geven aan de zichtbaarheid en vindbaarheid.  
  • Ontwikkelen van nieuwe businessmodellen om zo cross-border schaalvoordelen te versterken. 
Aan welke vereisten moeten de aanvragers voldoen?

De aanvragers zijn een consortium van ten minste 3 aanvragers:

  • 3 VOD services afkomstig uit ten minste 2 Creative Europe deelnemende landen 
  • of een VOD-platform met de capaciteit om zijn diensten in ten minste 2 Creative Europe deelnemende landen aan te bieden. 
  • VOD platformen die verbonden zijn aan omroepen of internetproviders komen eveneens in aanmerking. 
Welke activiteiten komen in aanmerking?
  • Gezamenlijke cross-border activiteiten en initiatieven die de competitie en aantrekkelijkheid van Europese VOD platformen verhogen. Men realiseert dit door een aanzienlijk aantal niet-nationale Europese audiovisuele werken aan te bieden en zichtbaar te maken die gericht zijn op een breed publiek (zowel Europees als internationaal).  
  • Er gaat speciale aandacht naar aanvragen die geschikte strategieën presenteren om te zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie en die ook gendergelijkheid, inclusie en diversiteit waarborgt.  
Aan welke vereisten moeten de projecten voldoen?
  • De (samengevoegde) catalogus van het consortium bevat:
    • ten minste 30% content (op basis van minimaal 1000 werken) uit MEDIA-landen.
    • content uit ten minste 5 MEDIA-landen en vertegenwoordigt minimaal 5 verschillende talen. Het soort werken mag variëren.  
    • Van de 30% Europese audiovisuele werken uit de catalogus is een meerderheid geproduceerd door een producent met standplaats in een van de deelnemende landen uit het MEDIA-subprogramma.
  • De activiteiten bestaan uit gezamenlijke acties die: 
    • een aantrekkelijk cross-border aanbod van Europese content ontwikkelen en promoten. 
    • de toegankelijkheid, zichtbaarheid en vindbaarheid van Europese content verbeteren. 
    • strategieën ontwikkelen voor digitale promotie, marketing en branding. 
    • mechanismen implementeren om consumentengedrag op een Europees niveau beter te begrijpen en een nieuw publiek te kunnen aanboren. 
    • kennisuitwisseling en het delen van goede praktijkvoorbeelden stimuleren. 
    • gezamenlijk projectkosten delen om de kwaliteit en ontwikkeling van VOD platformen in Europa te verbeteren. Focus ligt op technologische ontwikkeling, redactionele lijnen, collectieve kennis en het faciliteren van copyright licensing processen gebaseerd op een pan-Europese exploitatie. 
  • De activiteiten presenteren innovatieve, coherente en scherpe strategieën om het aanbod van Europese content te kunnen promoten en een breed internationaal publiek te bereiken. 
  • Focus op transparantie: aanvragen bevatten gedetailleerde plannen over de publicatie van de input en de resultaten van de actie. Specifieke aandacht gaat naar kennisdeling met publieke instellingen, lidstaten en de audiovisuele industrie. 
     
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • Voor deze subsidie is in totaal 11 miljoen euro beschikbaar.
  • De maximale Europese cofinanciering bedraagt 60%. De maximale EU cofinanciering van het project wordt na selectie, vastgelegd in de - Grant Agreement - getekende subsidieovereenkomst tussen de geselecteerde hoofdaanvrager en de Europese commissie.
  • De subsidie is berekend volgens een realistisch ingeschatte kostenbegroting.
  • Er is een eerste prefinanciering voorzien van 50%. Daarna volgen nog 1 of meer prefinancieringen vóór de uitbetaling van de rest van de subsidie.
Wat zijn de toekenningscriteria?

De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt  door een evaluatiecomité (bijgestaan door externe experts).

De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te   komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.

1. Relevantie (35 punten) 

  • De toegevoegde waarde van het project in vergelijking met de huidige positie en activiteiten van de betrokken platformen (10 punten).  
  • De relevantie van het project ten opzichte van de doelstellingen, met name die de toegankelijkheid, zichtbaarheid en vindbaarheid van Europese content versterken, evenals het bereik van een internationaal publiek (10 punten).  
  • De omvang en Europese dimensie van de betrokken VOD-platformen; een diverse groep deelnemende landen en hun catalogi (5 punten).  
  • Geschikte strategieën om een meer duurzame en milieubewuste industrie te verzekeren (5 punten).
  • Geschikte strategieën die bijdragen aan gendergelijkheid, inclusie en diversiteit (5 punten).  

2.  Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (35 punten) 

Aan de hand van dit criterium wordt de geschiktheid geëvalueerd van: 

  • de methodologie voor de doelstellingen, inclusief marktanalyse, de voorwaarden voor samenwerking (tussen de platformen) en de timing van de activiteiten (10 punten)
  • de kwaliteit van de innovatieve aspecten van promotie, marketing en andere activiteiten. Inclusief de technieken en tools die gebruikt zijn om de Europese content te promoten en het internationaal publiek van de platformen te bereiken (10 punten)
  • de haalbaarheid en de kostenefficiëntie (15 punten)

3. Projectmanagement (10 punten) 

  • De omvang van het partnerschap, de uitwisseling van kennis binnen het partnerschap en de rol-en taakverdeling ten opzichte de doelstellingen van de actie.  

4. Verspreiding (20 punten) 

  • De methodes om de impact en resultaten van het project te beoordelen, het uitwisselen van goede praktijkvoorbeelden, het delen van de voordelen van de acties met meerdere Europese platformen en het optimaliseren van de zichtbaarheid van de Europese steun (10 punten)
  • Methodologie voor het bepalen van mid-term strategieën om de duurzaamheid van de VOD-services te verzekeren (10 punten).

 

Wat is de tijdlijn?
  • Deadline voor indiening: 9 april 2024, 17u00
  • Evaluatieperiode: april - augustus 2024
  • Aanvragers geïnformeerd over uitslag: oktober 2024
  • Tekenen van subsidieovereenkomst: januari 2025
  • Startdatum actie: na ondertekening contract   
  • Duur van activiteit: 36 maanden
Hoe kan je een aanvraag doen?

De oproep vind je op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?