Overslaan en naar de inhoud gaan

Films on the Move

  • Omschrijving: Deze subsidiemaatregel is voor de internationale verkoop en circulatie van niet-nationale Europese producties via alle mogelijke platformen (bioscoop, online, VOD). Via gecoördineerde distributiestrategieën worden verschillende landen bereikt en het gebruik van ondertitels, dubs en (waar mogelijk) audiobeschrijvingstools aangemoedigd.
  • Oproepnummer: CREA-MEDIA-2024-FILMOVE
  • Deadlines:
    1. 14 maart 2024, 17u00 (verstreken)
    2. 18 juli 2024, 17u00
  • Totale budget: 16.000.000 euro
  • Deze oproep is op de Funding & Tenders Portal gepubliceerd.
  • Lees alle details in het Call document (Engels).
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Ontwikkeling van pan-Europese bioscoop- en/ of online distributiestrategieën voor niet-nationale Europese films.
  • Meer investering in bioscoop- en/of online promotie en distributie van niet-nationale Europese films om zo meer publiek te bereiken.
  • Ontwikkeling van linken tussen de productie- en distributiesectoren om zo de competitiepositie van niet-nationale Europese films op de wereldmarkt te versterken.
Welke activiteiten komen in aanmerking?
  • Campagnes en strategieën voor de verspreiding van niet-nationale Europese films zowel in de bioscoop als online, gecoördineerd door de sales agents van de desbetreffende films. 
  • Er is speciale aandacht voor strategieën die een duurzame en milieuvriendelijke industrie verzekeren en die gendergelijkheid, inclusie en diversiteit waarborgen.
Aan welke vereisten moet de projecten voldoen?
  • De meerderheid van de nationale distributiecampagnes focust op bioscoopreleases.
  • De film is ten vroegste 10 weken na aanvraag uitgebracht.
  • De film moet daarnaast ook nog aan volgende criteria voldoen:
    • Fictie (inclusief animatie) of documentaire van minstens 60 minuten speeltijd
    • Eerste auteursrecht ten vroegste in 2020 gevestigd
    • Geen opera, concert, voorstelling of reclame
    • Productiebudget van maximaal 15 miljoen euro
    • Voor de meerderheid geproduceerd door een producer afkomstig uit een MEDIA-deelnemend land. Een minimum van 50% van de financiering van de begroting moet uit MEDIA-deelnemende landen komen en dit moet in accreditaties verduidelijkt zijn.
    • De film beschikt over een identificatie (ISAN/EIDR).
    • De film is geproduceerd met significante participatie van MEDIA-deelnemende landen. (zie tabel op p.12 van het Call document.)
    • De film moet bij aanvraag of zo snel mogelijk erna door de commissie te bekijken zijn.
    • Financiële steun aan 3de partijen is mogelijk onder voorwaarden:
      • Subsidie dient voor promotie van de film buiten het land van herkomst
      • Derde partijen moeten voldoen aan:
        • In MEDIA-deelnemende landen en door inwoners van die landen beheerd
        • Houder van bioscoop en/of online distributierechten in dat bepaalde land zijn
        • De distributie van de film in het land zelf uitvoeren
        • Rechtstreeks de distributiekosten betalen.
      • Er mogen ook 3de partijen worden opgenomen die nog geen finaal distributieakkoord hebben op het moment van indiening, dit wordt opgevolgd tijdens de rapporteringsperiode.
    • De aanvraag bevat selectiecriteria voor de 3de partijen en die zijn minimaal:
      • Ervaring in release van niet-nationale Europese films
      • Releasestrategie en aansluitend budget
      • Aankoop van de film
      • Engagement om kosten en resultaten te rapporteren
      • Engagement om de regels voor de zichtbaarheid van het programma te volgen.
Aan welke vereisten moet de aanvrager voldoen?
  • De aanvrager is een Europese sales agent, die is aangewezen door de producent van de ingediende film.
  • De aanvrager (sales agent) heeft de rechten heeft om de film te verkopen in ten minste 15 landen die deelnemen aan het MEDIA-programma.  
  • Aan het project zijn minimaal 7 verschillende distributeurs verbonden, waarvan ten minste 2 uit lage productielanden. Deze distributeurs moeten een intentieverklaring opstellen.
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • Voor deze subsidie is een totale budget van 16 miljoen euro beschikbaar.
  • Maximaal 25% van het budget wordt toegewezen aan films met een productiebudget van boven de 10 miljoen euro.  
  • Aangezien de financiële ondersteuning het primaire doel van de EU-subsidie ​​is, wordt het maximale bedrag van de subsidie ​​dat aan derden kan worden toegewezen, vastgesteld op de limiet van (met max. 70% hiervan voor P&A): 
    • 150 000 euro (FR, ES, IT, DE)
    • 60 000 euro (AT, BE, NL, PL)
    • 30 000 euro (CZ, DK, FI, EL, HU, NO, PT, SE)
    • 10 000 euro (alle andere landen)
  • De subsidie is berekend volgens een realistisch ingeschatte kostenbegroting.
  • De prefinanciering bedraagt 60% van het maximale subsidiebedrag.
Wat zijn de toekenningscriteria?

De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts.

De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te   komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.

1. Relevantie (45 punten) 

  • Kwaliteit van de groep; zoals de ervaring van de sales agent op gebied van pan-Europese projecten, het aantal distributeurs en hun betrokkenheid in het project (10 punten). 
  • De Europese en internationale dimensie van het project; de internationale strategie van de sales agent, de geografische dekking en de diversiteit in taal en cultuur. Er wordt hierbij gelet op het complete bereik van het project, zowel online als bioscoopdistributie, de Europese dimensie van de samenwerkingspartners, maar ook bevestigde releases en partnerschappen met online platforms of festivals die buiten de ondersteuning van derden vallen, maar die de reikwijdte van het project vergroten (10 punten).  
  • Promotie van de activiteiten door de sales agent zoals de samenwerking met de producent, het genereren van publiciteitsmateriaal, release datum coördinatie, marktevenementen, cross-border strategieën, etc. Ook wordt er rekening gehouden met de acties die al uitgevoerd zijn in de voorbereiding van de aanvraag (15 punten).   
  • Geschikte strategieën voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie (5 punten).
  • Geschikte strategieën die bijdragen aan gendergelijkheid en inclusiviteit en diversiteit (5 punten). 

2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (30 punten) 

  • Potentieel van de film om een breed Europees publiek te bereiken, evenals films van opkomend talent met de mogelijkheid om nieuwe publieksgroepen aan te boren. Ook wordt er rekening gehouden met de marktkansen van de film; de kwaliteit van de sales agent, de promotiecampagne en strategieën voor extra zichtbaarheid (bijv. awards-strategie, festivalselecties en adaptaties van bestsellers) (10 punten).  
  • Nationale promotie- en distributiestrategieën ingediend door derde partijen (10 punten).  
  • Kosteneffectiviteit van het project, met name van de promotie door de sales agent per nationale campagne. Elementen zoals het delen van materialen en duurzaamheid worden meegewogen (10 punten). 

3. Projectmanagement (10 punten) 

  • toereikende methodes om output van 3de partijen te verzamelen (strategie, resultaten en kosten).
  • efficiënte aanpak van monitoring van de kosten van 3de partijen
  • efficiënte aanpak van toewijzing van middelen
  • transparantie over het management van steun aan 3de partijen.

4. Verspreiding (15 punten) 

  • De impact van andere activiteiten die extra opbrengsten genereren voor de film en de strategie om nieuwe markten (buiten dit project) te bereiken, zowel Europees als internationaal, in zowel bioscopen als online (5 punten).  
  • De productie van een internationale trailer (5 punten). 
  • De verspreiding van de behaalde resultaten binnen en buiten de projectsamenwerking, met een nadruk op de zichtbaarheid van de Europese steun (5 punten). 
Wat is de tijdlijn?
  • Deadline 1 voor indiening: 14 maart 2024, 17u00 (VERSTREKEN)
  • Evaluatieperiode: maart - juni 2024
  • Aanvragers geïnformeerd over uitslag: september 2024
  • Tekenen van contract: december 2024
  • Startdatum actie: na contractondertekening 
  • Duur van activiteit: 30 maanden
     
  • Deadline 2 voor indiening: 18 juli 2024, 17u00
  • Evaluatieperiode: juli - oktober 2024
  • Aanvragers geïnformeerd over uitslag: januari 2025
  • Tekenen van contract: april 2025
  • Startdatum actie: na contractondertekening 
  • Duur van activiteit: 30 maanden
Hoe kan je een aanvraag indienen?

De oproep vind je op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?