Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovative Tools and Business Models

  • Omschrijving: Deze subsidiemaatregel steunt de promotie en marketinginstrumenten van Europese audiovisuele werken en wil de toegankelijkheid ervan te verbeteren. De steun is gericht op (online) toepassingen.
  • Oproepnummer: CREA-MEDIA-2024-INNOVBUSMOD (VERSTREKEN)
  • Deadline: 25 januari 2024, 17u00 (VERSTREKEN)
  • Totale budget: 8.500.000 euro
  • Deze oproep is op de Funding & Tenders Portal gepubliceerd.
  • Lees zorgvuldig alle details in het Call document (Engels).
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Een vergroot concurrentievermogen van de Europese audiovisuele industrie: transparantie, datacollectie, geschikt gebruik van big data en aanpassing aan de veranderende audiovisuele markten door in te spelen op de uitdagingen en kansen. 
  • Een betere productie en circulatie van Europese audiovisuele werken in het digitale tijdperk. 
  • Een stimulering van het greening-proces van de Europese audiovisuele industrie.
  • Een groter potentieel publiek van Europese werken in het digitale tijdperk.  
  • Een grotere zichtbaarheid, beschikbaarheid en diversiteit van Europese audiovisuele werken.
Aan welke vereisten moeten de projecten voldoen?
  • De projecten zijn innovatieve instrumenten en businessmodellen die de beschikbaarheid, zichtbaarheid en het publiek vergroten van Europese werken in het digitale tijdperk.
  • Ook komen activiteiten in aanmerking die zorgen voor een groter concurrentievermogen en verduurzaming van de Europese audiovisuele industrie.
  • Voorbeelden van projecten:
    • Ondertiteling en toegankelijkheidstools, met als doel de zichtbaarheid, de beschikbaarheid en het potentieel publiek van Europese audiovisuele producties te vergroten.
    • Business-tools om de efficiëntie en transparantie van de audiovisuele markt te verbeteren.
    • Business-modellen om synergie en complementariteit tussen distributieplatformen te optimaliseren.
    • Tools die nieuwe vormen van productie, financiering, distributie of promotie versterken.
    • Innovatieve tools en business-modellen die het greening-proces van de sector bespoedigen.
Aan welke vereisten moeten de aanvragers voldoen?
  • De aanvragers moeten gevestigd zijn in een deelnemende land van het Creative Europe-programma.
  • Transparantie dient een essentiële rol te spelen in de projectactiviteit. Daarom dienen aanvragen plannen te bevatten die gericht zijn op het omgaan met de beoogde de resultaten en aanvullingen die het project biedt. Specifieke aandacht dient besteed aan het communiceren van de resultaten naar overheidsinstanties, lidstaten en de audiovisuele industrie. 
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • Voor deze subsidie is een totaal bedrag van 8.883.198 euro beschikbaar.
  • De maximale Europese cofinanciering bedraagt 60%. De maximale EU cofinanciering van het project  is na selectie, vastgelegd in de Grant Agreement , de getekende subsidie-overeenkomst tussen de geselecteerde hoofdaanvrager en de Europese commissie.
  • De subsidie wordt berekend volgens een realistisch ingeschatte kostenbegroting.
  • De prefinanciering is 40%. Daarna volgen nog 1 of meerdere interim-betalingen.
     
Wat zijn de toekenningscriteria?

Wat zijn de toekenningscriteria?

De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt  door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts.

De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te  komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.

1. Relevantie (45 punten) 

  • De relevantie van de voorgestelde ontwikkeling van en/of de verspreiding van innovatieve instrumenten en businessmodellen om zo de zichtbaarheid, beschikbaarheid, publiek en diversiteit van Europese werken in het digitale tijdperk te verbeteren. Ook het verhogen van het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele industrie en de vergroening van de sector zijn aspecten waar aandacht aan besteed wordt. Evenals activiteiten gericht op publieksbereik (20 punten).  
  • De Europese dimensie en potentieel van het project, inclusief de afkomst van het audiovisuele werk, de aard van het partnerschap en/of de dimensie van overschrijdende landsgrenzen en talen en de potentie voor Europese uitbreiding (15 punten)
  • De adequaatheid van de gepresenteerde strategieën voor het stimuleren van een meer duurzame en milieu-bewuste industrie (5 punten)
  • De adequaatheid van de gepresenteerde strategieën voor het bevorderen van diversiteit, inclusie, de mate van representatie en gendergelijkheid. Dit is van toepassing op zowel  de inhoud van het project als het managen van de activiteit (5 punten)

2. Kwaliteit van de activiteiten (30 punten) 

  • De adequaatheid van de methodische en strategische keuzes in relatie tot de doelstellingen van het project, inclusief de marktanalyse, de aard en timing van de te implementeren activiteiten, de doelgroep, selectiemethoden, doelsegmenten, doelgebieden, synergie en samenwerking met de verschillende segmenten van de waardeketen van de audiovisuele industrie. Denk hierbij ook aan de geïmplementeerd strategieën, zoals het ontwikkelingsproces en de marketing- en promotie-strategieën. Dit geldt ook voor de te lanceren instrumenten (15 punten).  
  • De samenhang tussen het businessmodel (inclusief de structurering van de cofinanciering), de haalbaarheid en de kostenefficiëntie van het project (15 punten).  

3. Projectmanagement (10 punten) 

  • De samenhang, toegevoegde waarde en de aanvullingen van het projectteam. Ook het betrekken van partnerschappen ten opzichte van de doelstellingen van het project. Hieronder vallen taakverdelingen, het maken van beslissingen en het uitwisselen van kennis (10 punten)

4. Verspreiding (15 punten) 

  • De voorgestelde methoden in het verzamelen, analyseren en het verspreiden van data, om vervolgens de resultaten te delen, de transparantie van het project te garanderen en de opgedane kennis uit te wisselen en te verspreiden (5 punten).  
  • De impact dat het project heeft op de zichtbaarheid, beschikbaarheid en het publiek van de Europese werken in het digitale tijdperk. Ook het verhogen van het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele industrie is een criterium (10 punten).   
Wat is de tijdlijn?
  • Deadline voor indiening: 25 januari 2024, 17u00
  • Evaluatieperiode: januari - april 2024
  • Aanvragers geïnformeerd over uitslag: juli 2024
  • Tekenen van subsidieovereenkomst: oktober 2024
  • Startdatum actie: na het tekenen van het contract
  • Duur van activiteit: 36 maanden
Hoe kan je een aanvraag indienen?

De oproep (2024) met alle documenten vind je op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Nog vragen?