Overslaan en naar de inhoud gaan

Markets and Networking

  • Omschrijving: Deze subsidiemaatregel ondersteunt industry events (fysiek, digitaal of hybride) die gericht zijn op business-to-business-uitwisselingen tussen Europese audiovisuele professionals, die de zichtbaarheid van Europese audiovisuele werken vergroten en de verkoop ervan op internationale markten stimuleren. Daarnaast worden activiteiten gesteund die nadrukkelijk Europese audiovisuele exploitanten ondersteunen.
  • Oproepnummer: MEDIA-2024-MARKETNET (VERSTREKEN)
  • Deadline: 18 januari 2024, 17u00 (VERSTREKEN)
  • Totale budget: 16.500.000 euro
  • Deze oproep (2024) is op de Funding & Tenders Portal gepubliceerd.
  • Lees alle details in het Call document (Engels).
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • De Europese/ internationale dimensie van bestaande grote markten verbeteren en de systemische impact van kleinere initiatieven vergroten
  • De ontwikkeling van netwerken tussen Europese professionals aanmoedigen
  • De duurzaamheid en het vergroeningsproces van de Europese audiovisuele sector promoten
  • De concurrentiepositie en de circulatie van Europese audiovisuele werken op internationale markten versterken en de diversiteit verbeteren.
  • Meer digitalisering in de Europese audiovisuele sector.
Welke activiteiten komen in aanmerking?

Deze oproep voorziet steun voor activiteiten die mikken op:

  • Markten:
    • Industrie-evenementen (fysiek, digitaal of hybride) met een focus op B2B uitwisseling tussen Europese audiovisuele professionals - ter bevordering van coproducties, sales en het Europees audiovisueel ecosysteem in het algemeen. 
    • Activiteiten en evenementen moeten aangepast zijn aan de huidige markttrends.
    • Netwerken van Markten, georganiseerd rond bepaalde thema's of regio's. 
  • Netwerkactiviteiten:
    • Activiteiten gelinkt aan bestaande markten binnen en buiten deelnemende MEDIA-landen. Deze activiteiten behelzen B2B activiteiten, inclusief financiële ondersteuning aan derde partijen om zo de distributie van Europese audiovisuele werken te bevorderen of good practices te delen. 
    • Activiteiten gelinkt aan co-creatie van series om tot performante en competitieve Europese series te komen.
       
  • Financiële ondersteuning aan derde partijen is mogelijk voor pan-Europese netwerken gericht op faciliteren van distributie en circulatie van de Europese audiovisuele werken en netwerken van professionals.  De oproepen aan derde partijen moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
    • De oproepen zijn open, wijd gepubliceerd en conform de EU-richtlijnen ivm transparantie, gelijke behandeling, belangenvermenging en confidentialiteit. 
    • De oproepen staan open voor minstens 2 maanden 
    • Het resultaat van de oproep wordt gepubliceerd
    • De oproep moeten een duidelijke Europese dimensie hebben. 
  • Aanvragers presenteren strategieën voor een duurzame en milieuvriendelijke industrie. Als de activiteiten fysieke evenementen omvatten moet de procedure tot het verkrijgen van een duurzaamheidscertificaat worden opgezet tijdens de projectduur. Maatregelen om genderbalans, inclusie, diversiteit en representatie moeten ook voorgesteld worden. 
     
  • Uitgesloten van deze actie: Activiteiten mbt tot live-tv, muziekvideo's, niet narratief artistiek werk, commercieel en promotioneel werk, reality TV en talkshows.
Aan welke vereisten moeten de aanvragers voldoen?
  • De aanvragers doen de aanvraag alleen of in een consortium. 
  • De aanvragers zijn gevestigd in een land dat deelneemt aan het MEDIA-programma van Creative Europe.
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • Voor deze oproep is een totaal bedrag van 16 500 000 euro beschikbaar. 
  • De maximale Europese cofinanciering  is 70% van de totale subsidiabele kosten.
  • Het toe te kennen projectbudget is opgesteld volgens een realistisch ingeschatte kostenbegroting.
  • Prefinanciering bedraagt 50% van het subsidiebedrag na ondertekening van het contract. Na de eerste prefinanciering volgen er nog één of meerdere interimbetalingen.
  • NB: In lijn met Artikel 16 (3) van het reglement van Creative Europe 2021-2027, komen projectkosten die gemaakt zijn sinds 1 januari 2021 in aanmerking, zelfs als die zijn geïmplementeerd vóór de datum van indiening van de aanvraag (inclusief het activiteitenplan en de beoogde begroting). Subsidies worden niet met terugwerkende kracht uitgekeerd aan projecten die al zijn afgerond. Projecten die in aanmerking komen zijn jaarlijks terugkerende activiteiten op specifieke data. 
Wat zijn de toekenningscriteria?

De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt  door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts.

De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.

1. Relevantie (40 punten) 

  • Helderheid en consistentie van de B2B-actie of promotionele activiteit ten opzichte van de doelstellingen van de oproep, inclusief aandacht voor videogames, tv-series, cross-media en shorts (10 punten).  
  • Analyse en positionering van de markt/ netwerk (USP) tov andere acties met vergelijkbare opzet. (10 punten). 
  • Toegevoegde waarde wat betreft de verspreiding van Europees werk en de positionering van de actie in vergelijking met andere, bestaande activiteiten. Daarnaast wordt gekeken naar wat het toevoegt aan de Europese dimensie (10 punten).  
  • Geschikte strategieën die bijdragen aan de verduurzaming en milieuvriendelijkheid van de activiteit (5 punten).  
  • Geschikte strategieën die bijdragen aan gendergelijkheid en inclusie, diversiteit en vertegenwoordiging, in het project/inhoud of in het beheer van de activiteiten (5 punten).  

2.  Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (30 punten) 

  • Kwaliteit en efficiëntie van de activiteiten om doelstellingen te bereiken, inclusief innovatieve elementen en gebruik van technologieën relevant voor nieuwe businessmodellen en zichtbaarheid van professionals van lage productielanden (LCC).  (10 punten)
  • Coherentie van de businessmodellen, haalbaarheid, duurzaamheid en kostenefficiëntie. (20 punten).

3. Projectmanagement (10 punten) 

  • Coherentie en complementariteit van projectteam, taakverdeling, beslissingen en kennisuitwisseling. (10 punten)

4. Verspreiding (20 punten)

  • Impact op de coproducties, financiering, zichtbaarheid, internationale verspreiding en het wereldwijde publiek voor de projecten en werken (gebaseerd op de track record en het niveau van bijstand na het evenement. (10 punten).
  • De structurerende effecten op de Europese audiovisuele sector en de toegevoegde waarde van deelname aan gerichte markten (10 punten).  
Wat is de tijdlijn?
  • Deadline voor indiening: 18 januari 2024, 17u00 (VERSTREKEN)
  • Evaluatieperiode: februari - mei 2024
  • Aanvragers geïnformeerd over juli 2024
  • Tekenen van subsidieovereenkomst:  oktober 2024
  • Startdatum actie: na ondertekening GA
  • Duur van activiteit: 24 maanden
Hoe kan je een aanvraag indienen?

De met alle documenten vind je op de Funding & Tending portavan de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?