Overslaan en naar de inhoud gaan

Networks of European Filmfestivals

  • Omschrijving: Deze subsidie biedt steun aan netwerken van minstens 4 audiovisuele festivals in 4 Europese MEDIA-gesteunde landen. Hiermee wil Europa de samenwerking versterken op vlak van programmatie, publieksontwikkeling, en ook op vlak van managementmodels en instrumenten voor bijv. greening, gendergelijkheid en inclusie. Op die manier wil men een vernieuwd en groter publiek bereiken.
  • Omroepnummer: CREA-MEDIA-2024-FESTNET
  • Deadline: 11 april 2024, 17u00
  • Totale budget: 5.500.000 euro
  • De oproep is op het Funding & Tenders Portal gepubliceerd.
  • Lees alle details in het Call document (Engels).
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Versterkte samenwerking tussen Europese audiovisuele festivals. Zij vormen netwerken die een aanzienlijk aandeel niet-nationale Europese films en audiovisuele werken vertonen, zonder het eigen unieke festivalprofiel of hun identiteit te verloochenen. Dit doen ze door middel van gecoördineerde samenwerkingsactiviteiten gericht op een groter en vernieuwd publiek.
  • Grotere impact van Europese audiovisuele festivals. Focus ligt op verbeterde promotie, distributie en verspreiding van niet-nationale Europese films en audiovisuele werken voor een groeiend publiek in heel Europa.
  • Betere uitwisseling van kennis en beste praktijken voor samenwerking tussen festivals. Deze gecoördineerde samenwerkingsactiviteiten richten zich op publieksuitbreiding en -vernieuwing.
  • Versterkte digitale transformatie en ontwikkeling van online-tools en datatoepassingen.
Welke activiteiten komen in aanmerking?
  • Gecoördineerde samenwerkingsactiviteiten met betrekking tot publieksontwikkeling.
  • Coördinatie tussen de festivals die deel zijn van het netwerk en van hun activiteiten (bv. gezamenlijke evenementen, uitwisseling van knowhow en informatie, communicatie tussen de leden).
  • Gecoördineerde en gezamenlijke activiteiten die duurzame en ecologisch verantwoorde praktijken bevorderen.
  • Ondersteuning van audiovisuele festivals die plaatsvinden in MEDIA-landen. (Dit gebeurt door ondersteuning van festivals als derden)
Aan welke vereisten moeten de aanvragers voldoen?
  • 1 Festival is de coördinator-aanvrager. Alle andere festivals zijn 3de partijen en geen ‘partners’.  Het principe van een cascade-subsidie wordt toegepast. (cfr. Films on The Move).
  • Het netwerk bestaat uit minimaal 1 festival-coordinator + 3 deelnemende festivals allen uit verschillende MEDIA-deelnemende landen. Het aantal festivals kan meer zijn.
  • Ieder festival behoort tot één van de MEDIA-deelnemende landen en hun overzeese gebieden.
  • Er kunnen festivals uit het zelfde MEDIA-deelnemend land deel uitmaken van het netwerk. Indien er 2 festivals van  het zelfde land deelnemen moet het netwerk uit minstens 10 festivals bestaan (bijv. 2 BE + 2NL + 1 DK + 1 SE + 1 PL + 1 LUX + 1 DE + 1 FR = 10 festivals). Per land kan hun aandeel niet meer dan 20% van het festivalnetwerk zijn (bijv. 2 BE + 1 NL + 1 DK + 1 PL = 5 festivals is niet mogelijk want  BE festivals vormen samen 40% van het netwerk).
  • Ieder festival programmeert Europese films en audiovisuele werken voor een breed publiek, met inbegrip van geaccrediteerde internationale professionals uit de audiovisuele sector en de pers.
  • Ieder festival beschikt, naast regulerings- en selectieprocedures, over een duidelijke curatorshap in het selecteren van de werken.
  • 50% van de programmering is gewijd aan niet-nationale films en audiovisuele werken uit minstens 15 MEDIA-landen met inbegrip van landen met een geringe capaciteit. Dit geldt voor het netwerk als voor ieder festival apart. (De nationaliteit van een werk is bepaald door de rechten op de film/het werk die majoritair liggen bij een organisatie gevestigd in een CE-MEDIA-land).
  • Een festival dat een aanvraag deed voor de individuele Europese Festivals-oproep kan ook een enkelvoudige aanvrager/coordinerend festival zijn of een 'derde' in het netwerk bij een bijkomende aanvraag voor een Netwerk van Europese Filmfestivals.
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • In totaal is er een bedrag van 5,5 miljoen euro beschikbaar voor deze oproep.
  • De maximale Europese cofinanciering is 90% van de totale subsidiabele kosten van de gebudgetteerde projectbegroting (met maximaal 100.000 euro per deelnemend festival). 
  • In aanmerking komende kosten: vanaf de dag na het indienen van de aanvraag. 
  • Europese prefinanciering = 60 %. Tussentijdse prefinanciering: 30%. Eindfinanciering: 10%.
  • Tip! Richtinggevende suggestie van de MEDIA Desk Vlaanderen: Stel met betrekking tot de 'ideale' grootte van het netwerk, de vraag naar een optimaal beheer van het gekozen thema van het netwerk. Netwerken met in totaal tussen 5 en 10 deelnemende festivals zijn meestal goed beheersbaar. 
Wat zijn de toekenningscriteria?
  • De beoordeling van de ingediende projecten gebeurt door een evaluatiecomité, bijgestaan door externe experts.
  • De kwaliteitsdrempel is 70 op 100 punten. Dit is het minimum om in aanmerking te komen. Projecten worden geselecteerd met de hoogste quoteringen, dit in dalende lijn, tot dat de opgetelde gevraagde subsidiebedragen het totale budget van de actie hebben bereikt. Bijv. een aanvraag met 72 punten kan toch niet geselecteerd zijn omdat een project met een quotering van 75 punten het laatste geselecteerde project is alvorens het totale budget is uitgedeeld.

1. Relevantie (30 punten) 

  • Relevantie van de leden van het netwerk van festivals voor de verwezenlijking van de doelstellingen van deze oproep (10 punten)
  • Duidelijkheid en relevantie van de reikwijdte van het netwerk en de strategie voor een gestructureerde, effectieve en duurzame coördinatie (10 punten)
  • De geschiktheid van de voorgestelde strategieën voor een duurzamere en meer milieuvriendelijke industrie (5 punten)
  • De geschiktheid van de strategieën om te zorgen voor genderevenwicht, integratie, diversiteit en representativiteit, hetzij in het project/inhoud, hetzij in de manier waarop de activiteit is opgevat (punten).

2. Kwaliteit van inhoud en activiteiten (40 punten)

  • Kwaliteit, impact en efficiëntie v/d activiteiten voor meer publieksbelangstelling voor Europese audiovisuele werken (inclusief een nieuw en jong publiek)(10 punten)
  • Geografische dekking binnen het netwerk, inclusief een gevarieerde deelname van landen (10 punten)
  • Kwaliteit en duidelijkheid van de activiteiten, inclusief de beoogde resultaten, alsmede inzet voor innovatieve acties op het gebied van outreach en publieksontwikkeling, inclusief het gebruik van de nieuwste digitale technologieën en instrumenten (10 punten)
  • De kostenefficiëntie van de werkzaamheden in termen van een passende toewijzing van het budget en de personeelsmiddelen (10 punten).

3. Projectbeheer (10 punten)

  • Coherentie en complementariteit van het coördinerende festival en de aangesloten teams in de verdeling van de taken en verantwoordelijkheden bij alle activiteiten (10 punten).

4. Verspreiding (20 punten)

  • Efficiëntie in de communicatie tussen de partners en de bevordering van uitwisseling van kennis en beste praktijken (10 punten)
  • Efficiëntie en geschiktheid van de strategie voor de bevordering en verspreiding van de resultaten van gecoördineerde activiteiten buiten het netwerkbereik (10 punten).
Wat is de tijdlijn?
  • Opening van de oproep: 26 september 2023
  • Deadline voor indiening: 11 april 2024, 17u00
  • Evaluatieperiode: april 2024 – augustus 2024 
  • Aanvragers geïnformeerd over uitslag: oktober 2024
  • Tekenen van contract: januari 2025
  • Startdatum actie: na contractondertekening
  • Duur van activiteit: 24 maanden 
Hoe kan je een aanvraag indienen?

De oproep vind je op de Funding & Tending portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?