Overslaan en naar de inhoud gaan

TV & Online Content

  • Omschrijving: steun aan Europese onafhankelijke producenten voor de productie van films of series (fictie, animatie en creatieve documentaire) die bestemd zijn voor televisie- en online-uitzendingen.
  • Oproepnummer: CREA-MEDIA-2024-TVONLINE (VERSTREKEN)
  • Deadline 1: 7 december 2023, 17u00 (VERSTREKEN)
    Deadline 2: 14 mei 2024, 17u00
  • Totale budget: 22.000.000 euro
  • Deze oproep is gepubliceerd op het Funding & Tenders Portal.
  • Lees alle details in het Call Document (Engels).
  • Infosessie door het Uitvoerend Agentschap op 27 oktober 2023 (10u-12u30) via deze link.
Wat zijn de verwachte resultaten?
  • Meer kwalitatieve Europese (co)producties voor lineaire en niet-lineaire omroepen, zoals ook digitale platforms.
  • Meer samenwerking tussen exploitanten uit verschillende landen die aan het subprogramma MEDIA deelnemen
  • Een groter publiek voor Europese (co)producties via lineaire en niet-lineaire uitzendingen, inclusief digitale platforms
  • Kwalitatief hoogwaardige producties die gericht zijn op een brede internationale distributie en bij een breed publiek worden gepromoot.
Aan welke vereisten moeten de projecten voldoen?
  • Alleen productieactiviteiten die bedoeld zijn voor televisie of online exploitatie komen in aanmerking. De volgende soort werken vallen hieronder: 
    • Fictie (one-off of serie) met een totale duur van minimaal 90 minuten.
    • Animatie (one-off of serie) met een totale duur van ten minste 24 minuten.  
    • Creatieve Documentaire (one-off of serie) met een totale duur van ten minste 50 minuten.  
  • De eerste dag van de hoofdopnamen (of de start van de animatie voor animatieprojecten) vindt plaats na het indienen van de subsidieaanvraag.  
  • Het werk moet worden geproduceerd met aanzienlijke deelname van professionals die wonen in landen die deelnemen aan het subprogramma MEDIA.   
  • Aan het werk moeten ten minste twee omroeporganisators uit 2 MEDIA-landen verbonden zijn. Een 'omroeporganisatiewordt beschouwd als een televisieomroep (aanbieder van lineaire audiovisuele mediadiensten) of een on-demand audiovisuele mediadienst (aanbieder van niet-lineaire audiovisuele mediadiensten).
  • De betrokkenheid van de omroepen moet worden ondersteund door contracten of ondertekende bindende toezeggingsbrieven (LOC's), waarin de voorwaarden van hun financiële betrokkenheid, incl. de licentieprijs en de licentieperiode, worden gespecificeerd. Brieven waarin wordt toegezegd het werk eventueel te kopen zodra het is geproduceerd, worden niet beschouwd als bindende toezeggingsbrieven.   
  • De exploitatierechten, die in de licentie zijn gegeven aan de omroepen die aan de productie deelnemen, moeten teruggegeven worden aan de producent na een maximale licentieperiode van: 
    • 7 jaar indien de deelneming van de omroeporganisatie plaatsvindt in de vorm van een voorverkoop. 
    • 10 jaar indien de deelneming van de omroeporganisatie ook de vorm heeft van een coproductie.  
  • Minimaal 40% van de financiering van het totale beoogde productiebudget moet worden gegarandeerd door financiering afkomstig van derden (hetzij door rechtstreekse financiering, hetzij door de verkoop van rechten vooraf). Financieringsbronnen van derden moeten worden aangetoond met recent ondertekende bindende brieven, waarin de titel van de actie, het exacte bedrag van de financiële bijdrage, de aard van de verkochte rechten en de licentieperiode worden vermeld. Bijdragen van omroepen, distributeurs, fondsen en investeerders in aandelenkapitaal worden beschouwd als financieringsbronnen van derden. Tax Shelter kan alleen als financieringsbron van derden worden aanvaard, als dit wordt bevestigd door bewijsstukken van de bevoegde instanties. De eigen investering van de producent en de coproducent en de aangevraagde MEDIA-subsidie worden niet beschouwd als een financieringsbron van derden en tellen niet mee bij de berekening van het minimumpercentage van 40% van de financiering.   
  • Ten minste 50% van de totale geraamde financiering moet afkomstig zijn uit landen die deelnemen aan het MEDIA-subprogramma. 
  • Indien de actie door verschillende producenten wordt gecoproduceerd, moet bij de aanvraag een coproductiecontract (of deal-memo) worden gevoegd waarin het aandeel in de financiering, het aandeel in de rechten, het aandeel in de kosten en het aandeel in de inkomsten worden vermeld. Eenvoudige brieven waarin de financiële bijdrage van een coproducent wordt vermeld zonder verdere details betreffende de coproductieovereenkomst, zullen niet in aanmerking worden genomen.     
  • Speciale aandacht is er voor projecten die:
    • geschikte strategieën presenteren die zorgen voor een duurzamere en milieuvriendelijke industrie en die gendergelijkheid, inclusiviteit en diversiteit waarborgen.  
    • die qua inhoud en financiering innoverende aspecten vertonen en een duidelijk verband tonen met de beoogde distributiestrategieën.    
       
  • De volgende projecten komen NIET in aanmerking: 
    • Reeds door Eurimages gefinancierde projecten
    • Producties die oorspronkelijk bedoeld waren als cinematografische werken (bijvoorbeeld waar meerdere theaterdistributeurs en/of een internationale sales agent betrokken zijn)
    • Live-opnamen, tv-spelletjes, praatprogramma's, kookprogramma's, tijdschriften, tv-shows, reality-shows, educatieve programma's, lesprogramma's en "how to"-programma's
    • Documentaires ter bevordering van het toerisme, "making-of", reportages, dierenreportages, nieuwsprogramma's en "docu-soaps" 
    • Projecten met pornografisch of racistisch materiaal of waarin wordt gepleit voor geweld
    • Werken met een promotioneel karakter
    • Institutionele producties om een specifieke organisatie of haar activiteiten te promoten
    • Muziekvideo's en videoclips.
Aan welke vereisten moeten de aanvragers voldoen?
  • De aanvragers zijn onafhankelijke Europese audiovisuele productiebedrijven.   
  • De projectleider (de coördinator) moet eigenaar zijn van het merendeel van de rechten van het project.
  • In het geval van een 50% - 50% coproductie, moet de projectleider door de partner als gedelegeerd producent worden aangewezen.   
     
Hoeveel geld kan je aanvragen?
  • In totaal is er een budget beschikbaar 22.000.000 euro.
  • De financiële bijdrage voor de cofinanciering van een tv of online content productie is maximaal 20% van de totale kosten.
  • Voor creatieve documentaires is de financiële bijdrage maximaal 300.000 euro
  • Voor animatie is de financiële bijdrage maximaal 500.000 euro 
  • Voor fictieproducties is de financiële bijdrage: 
    • maximaal 500.000 euro als het subsidiabele productiebudget minder dan 10 miljoen eurobedraagt.  
    • maximaal 1 miljoen euro als het subsidiabele productiebudget tussen 10 miljoen en 20 miljoen euro ligt. 
    • maximaal 2 miljoen euro als het subsidiabele productiebudget meer dan 20 miljoen eurobedraagt.   
  • Er worden in totaal ongeveer 60 initiatieven gesteund. 
Wat zijn de toekenningscriteria?

De ingediende projecten worden beoordeeld door externe experts en geselecteerd op basis van de volgende criteria, waarbij in totaal 100 punten kunnen worden toegekend. De kwaliteitsdrempel is 70 van de 100 punten. 

1. Relevantie (30 punten) 

1a) De Europese dimensie van de financiering van het project (15 punten):   

  • Niveau van samenwerking tussen actoren uit verschillende landen.  
  • Percentage niet-nationale financiering. 
  • Strategieën van de producent en geleverde inspanningen om de bevestigde financiering te behalen.   
  • Originaliteit en innovatie van de financieringsstructuur.
  • Geografische en taalkundige diversiteit van de betrokken partners, ook rekening houdend met de marktomvang. 

1b) Europese coproductie (5 punten):   

  • Bestaan van een Europese coproductie tussen twee productiebedrijven uit verschillende landen. 
  • Mate van samenwerking inzake creatieve aspecten.  
  • Samenwerking tussen landen van verschillende marktomvang, met inbegrip van een partner uit LCC Groep A of Groep B, en verdeling van de MEDIA-subsidie onder coproducenten.   

1c) De adequaatheid van de strategieën die gepresenteerd worden voor het stimuleren van een duurzamere en milieubewuste industrie (5 punten).  

1d) De adequaatheid van de strategieën die gepresenteerd worden voor het bevorderen van diversiteit, inclusiviteit, de mate van representatie en gendergelijkheid in ofwel de inhoud van het project ofwel het managen van de activiteit (5 punten). 
 

2. Kwaliteit van de inhoud en activiteiten (35 punten) 

2a) De artistieke kwaliteit van het project (15 punten):   

  • Innovatie, relevantie, originaliteit en algemene kwaliteit van het onderwerp/format/behandeling
  • Kwaliteit van de pitch/trailer
  • Voor het tweede en de daaropvolgende seizoenen van series: kwaliteit van de nieuwe ontwikkelingen in de verhalen en personages

2b) De algemene kwaliteit en financiering van het project (5 punten):  

  • De haalbaarheid van het project
  • Het potentieel om een jong en "digital native" publiek (kinderen, tieners en jonge volwassenen) te bereiken
  • Het bevestigde publieksbereik via de betrokken omroepen

2c) Het potentieel om een publiek op Europees en internationaal niveau te bereiken (15 punten):  

  • De transnationale aantrekkingskracht van het concept/onderwerp van het werk
  • De adequaatheid van het budget ten opzichte van het type project
  • De coherentie tussen de begroting en de financiering
     

3. Verspreiding van de projectresultaten, effect en duurzaamheid (30 punten) 

3a) De kwaliteit van de betrokkenheid van de distributeur (10 punten):  

  • De ervaring en trackrecord van de distributeur die bij soortgelijke projecten betrokken is.  
  • Financiële betrokkenheid en het risico dat de distributeur neemt (dat wil zeggen bedrag van MG)
  • Indien van toepassing en indien de productiemaatschappij als distributeur optreedt: ervaring en trackrecord van de producent als distributeur. 
  • De adequaatheid van het promotiebudget

3b) De kwaliteit van de distributiestrategie (15 punten):  

  • De coherentie en relevantie van de distributiestrategie
  • De adequaatheid van de strategie in relatie tot de aard van het werk 
  • De coherentie van de schattingen van de verkoop
  • Het aantal omroepen dat geïnteresseerd is in de aankoop van het werk

3c) De kwaliteit van de promotie- en marketingstrategie (5 punten):  

  • De coherentie en relevantie van de promotie- en marketingstrategieën die zijn ontwikkeld om het project bij het publiek te promoten
  • Business-to-consumer (B2C) marketingstrategieën en innovatieve promotiestrategieën om het publiek te bereiken, inclusief strategieën voor promotie via internet en sociale media
     

4. Kwaliteit van het projectteam (5 punten) 
 

De verdeling van de rollen en verantwoordelijkheden van het productie- en creatief team. Dit is inclusief de adequaatheid van de samenwerking in verhouding tot de doelstellingen van het project. Voor animatieprojecten wordt de locatie van het animatiewerk beoordeeld om zo het gebruik van Europese studio's aan te moedigen.   

Wat is de tijdlijn?

1ste Deadline: 7 december 2023, 17u00 (VERSTREKEN)

  • Evaluatieperiode: december 2023 - april 2024
  • Aanvragers geïnformeerd over uitslag: juni 2024
  • Tekenen van contract: september 2024
  • Startdatum actie: na het ondertekenen van het contract 

2de Deadline: 14 mei 2024, 17u00

  • Evaluatieperiode: mei - oktober 2024
  • Aanvragers geïnformeerd over uitslag: november 2024
  • Tekenen van contract: februari 2025
  • Startdatum actie: na het ondertekenen van het contract 

Duur van de activiteit: 36 maanden. 

Hoe kan je een aanvraag indienen?

De oproep met alle documenten vind je op de Funding & Tending Portal van de Europese Commissie.

Lees goed de algemene informatie over het doen van een Creative Europe-aanvraag.

Heb je vragen?